Beste norske kokebok
Kokeboken som bør ligge under alle juletrær i år

Kokkelære er årets beste norske kokebok. Tom Victor Gausdal har endelig og ikke minst velfortjent fått full pott som kokebokforfatter.
07 Desember 2015 - 08:39

-Jeg har vært nominert nesten hver gang jeg har gitt ut en kokebok, så det er selvsagt kult å endelig vinne, sier kokebokforfatter og toppkokk Tom Victor Gausdal.

Et helt kokkeliv

Utnevnelsen er ekstra velkommen siden han brukte ett år lengre enn opprinnelig planlagt på kokeboken.

For Kokkelære er ikke hvilken som helst kokebok. Den inneholder nesten et helt kokkeliv, altså oppskrifter og ideer i form av håndskrevne notater i bøker og på løsark. De fleste kokker har dette i mer eller mindre oversiktlige systemer på kjøkkenet.

Fornøyd læremester

Tom Victor Gausdal har samlet oppskriftene, først og fremst for seg selv, og sine nåtidige og framtidige ansatte. Han driver den ambisiøse restauranten Strand i Bærum og er involvert i en rekke andre

Juryens begrunnelse:

Kokkelære. Den store kokeboka, Tom Victor Gausdal, Press

Det går tiår mellom hver gang det kommer ut en kokebok bok som vil bli stående som en klassiker. Tom Victor Gausdals Kokkelære er vår tids Schønberg Erken Stor kokebok - et omfattende og svært anvendelig oppslagsverk som kommer til å bli et must i alle kjøkken -  og som snarest bør bli standard lærebok ved alle norske skoler som utdanner kokker. Den bør også være obligatorisk for alle amatørkokker som drømmer om å spisse sin matlaging.

restaurantprosjekter i Oslo.

Alle som har operert på samme høye nivå som Tom Victor – han ble nummer to i selveste Bocuse d’Or i 2005 – er nøye med detaljene og det krever petimeteregenskaper for å strukturere oppskriftene.

Hans læremester, Bent Stiansen som fikk prisen for Beste norske kokebok i 2008, er veldig glad på Tom Victors vegne, også fordi kokeboken inneholder oppskrifter tilbake til hans læretid på Statholdergaarden.

Tykk og veldesignet

For denne kolossen av en kokebok inneholder intet mindre enn 1555 oppskrifter. Den inneholder også fristende matfotos – en nødvendighet i en kokebok i dag. Samtidig som den er veldesignet.

Stein Øvre, designer i Creuna, og juryens kreative alibi uttaler: - En så teksttung bok krever mye av typografien. Og her er den bunnsolid. Nøktern, men detaljrik nok til å både gi

Årets kokebokjury

Juryen består av representanter fra mange fagmiljøer for å sikre størst mulig bredde i vurderingen. Felles for alle er stor interesse for alt som kan nytes.

Per A. Borglund, matbladredaktør og innehaver av Norges største kokeboksamling

Janneken Øverland, tidligere forlagsredaktør i Gyldendal og De Norske Bokklubbene

Geir Magnus Svae, konsernkjøkkensjef i Bølgen & Moi-gruppen, tidligere aktiv som konkurransekokk og sjef for juniorkokkelandslaget

Stein Øvre, designer i Creuna som har vunnet flere priser for sitt arbeid, også innen bokdesign

Aase E. Jacobsen, ansvarlig redaktør, Apéritif

Camilla Tvedt, kategorisjef, Norli Bokhandel

overblikk og virker innbydende. Fargebruk og gode gjennomtenkte layoutgrep bidrar til variasjon i uttrykket.

Allerede en klassiker

Den er ikke altså ikke bare tykk og tettskrevet, men inneholder faktisk det du trenger for å kunne operere så vel på et profesjonelt som på et privat kjøkken. Et must for enhver amatørkokk, med andre ord.

–Den er allerede en klassiker, og det skjer ikke en gang hvert tiår at det kommer sier Per A. Borglund, redaktør i Mat fra Norge, og medlem av juryen som har vurdert årets norske kokebøker. Han vet hva han snakker om siden han har Norges største samling av kokebøker med 10.000 eksemplarer.

Beste norske kokebok har vært kåret siden 2008 og er et samarbeid mellom Norli og Apéritif.

Nedenfor ser du noen av de lekre matfotoene tatt av Ingvar Eriksson.

Test allerede nå denne superlekre oppskriften fra Kokkelære

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før