Nå er det tid for châteauneuf-du-pape. Her får du mye for pengene

Clos du Caillou har viner som tilfredsstiller selv den mest kresne ganen. Det betyr viner med stor eleganse og en pinotaktig karakter.
27 September 2017 - 14:45

Målestokken for blodfansen i Châteauneuf-du-pape er Ch. Rayas som er eksponent for de aller mest raffinerte og ikke minst lagringsdyktige utgavene fra denne sammensatte appellasjonen sør i Rhône-dalen. Derfor må mange tåle å bli sammenlignet med Rayas, og Clos du Caillou kommer veldig godt ut av det. Så er produsentene da også naboer (et steinkast på 1,5 kilometer), med mye av det samme jordsmonnet, kvartsrullesteiner over sandjord, som siden 2000 er dyrket økologisk og nå også biodynamisk.

Men prisen er vidt forskjellig. Clos du Caillous toppcuvée Quartz 2013 koster en tredel av det du må ut med for Rayas Reserve, hvis du overhodet får tak i denne vinen. Noe som blir vanskeligere og vanskeligere gitt økt etterspørsel og påfølgende prisvekst. Prisen (125 euro) som oppgis av Revue du Vin de France er derfor noe illusorisk. Og når samme toneangivende guide gir 2007-utgaven av denne vinen absolutt full pott, ja, da blir det enda vanskeligere å finne vinen til en akseptabel pris i framtiden.

Derfor er Quartz et godt sted å lande hvis du jakter den optimale grenache-eleganse og lagringspotensial uten å måtte betale altfor mye. Grenache (med hjelp av litt syrah) har i 2013 levert en vin med veldig stor munnfølelse og fascinerende stor rik og bløt frukt. En vin som sin modne frukt til tross, fint kan lagres i minst 10-12 år.

Personlig er jeg mer fan av friskheten (og den lavere alkoholen) i 2014, mens vi venter på Quartz 2014, er den utrolig prisgunstige Les Safres Châteauneuf-du-pape 2014 en veldig god trøst.

Også Ch. de Beaucastel leverte fantastisk vin i 2014

Den fortjener å bli kalt et røverkjøp i dette øvre kvalitetssjiktet fra dette området. Druene kommer ikke fra samme vinmarker som Quartz, eller fra den opprinnelige Clos-et på 17 hektar. Derimot på andre siden av veien og en parsell som kjennetegnes av sand og gul sandstein – kalt safres på fransk. I et lettere år som 2014 uttrykker den likevel et solid lagringspotensial.

Kvartssteinene som er polert runde av tiden og isen dekker sandholdig jord.

Og slike årganger kan være svært så attraktive, siden vinene ikke blir like mektige og alkoholrike som i de varmeste årgangene. 2013 på sin side kjennetegnes av veldig lave avlinger som også bidrar i den retningen. Det er ingen grunn til å frykte årganger som 2014 når det er snakk om veldig gode produsenter som i tillegg jobber biodynamisk, for de som sørger for streng seleksjon av de druene som naturen ikke klarte å gjøre sitt beste med.

Foto:

Det var faren til dagens eier Sylvie Pouizin-Vacheron som sørget for å fjerne skogen som omkranset eiendommen. Ch. Rayas på sin side har beholdt sitt skogholt, men for Clos du Caillou betød det et større areal med Châteauneuf-du-pape AOC-stempel. I tillegg har de vinmarker både innenfor og utenfor Châteauneuf-du-pape. De lager blant annet imponerende god Côtes-du-Rhône, deriblant Bouquets de Garrigues 2014 som får sine druer fra 80 år gamle vinstokker rett utenfor den nordlige grensen for Châteauneuf-du-pape AOC. I denne årgangen byr den på en pinotaktig superlekker karakter.

Se alle vinene fra Clos du Caillou

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.