Drikke
Nyhetene på polet juli 2012 – Musserende

06 Juli 2012 - 10:16

De 69 nyhetene domineres av alt for mange kommersielle produkter. De få lyspunktene består altså av et par knusktørre champagner som gir ekstra godt valuta for pengene. Dessuten en håndfull viner fra Loire som tetter noen hull i basissortimentet. Og som vanlig er det noen spennende nye tilskudd til det stadig voksende ølsortimentet, en god rom og et norsk brennevin som er en flott utfordrer til calvados.

Blant de røde vinene er det likevel er par positive forhold, nemlig en god boksvin fra Piemonte og en vellykket rioja gran reserva.

Aase E. JacobsenFoto: Gunnar Mjaugedal

Slik ble testen gjennomført
Nyhetene som er i salg fra og med 7. juli 2012 er smakt av Aase E. Jacobsen i forbindelse med Vinmonopolets presentasjon.

Alle priser er Vinmonopolets utsalgspriser pr 1. juli 2012. Apéritif tar forbehold om eventuelle feil i priser og varenumre.

Her finner du samtlige nyheter i basisutvalget juli 2012. Disse produktene kan også bestilles direkte fra denne linken samt fra egen link under hvert produkt i testen.

Kataloger
Fra og med juli 2011 får du ikke lenger produktkataloger i polets utsalg. Kun et låneeksemplar av totalkatalogen er tigjengelig for deg som kunde.

Apéritif gir deg likevel mulighet til å laste ned denne totale produktkatalogen - samt flere av polets ulike oversikter:

Tidligere lister finner du her (klikk)

Her kan du foreta bestilling blant testens produkter tilgjengelig på polet

Alle priser er Vinmonopolets priser, pr 1. juli 2012. Apéritif tar forbehold om feil i prisopplysningene.

Vi gjør oppmerksom på at vareprisen i de røde bestillingslenkene under produktene reflekterer den til enhver tid gjeldende utsalgspris. Prisene oppgitt i
testens varetekst er den pris som produktet hadde ved publisering av testen.

Musserende

89p

Pouillon Grand Cru Extra Brut 2003
R. Pouillon & Fils
Frankrike - Champagne
98204 VSD - kr 377,20 (75cl)
Basisutvalg, kategori 5
Vini Veri
Farge og duft: Gullgul. Fin utviklet duft med godt autolysepreg, bra kompleksitet.
Smak: Fyldig anslag, veldig godt lagringspreg, god syre, godt skum, mye karakter, tørr god finish, frisk lang ettersmak med en del stoff. (2003)
Bruksområde: Lyst kjøtt med kremet saus.
Vurdering: En flott champagne for de neste fem årene. Meget godt kjøp. (2003)
Laget av: 100% Chardonnay
Alkoholinnhold: 12,0% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Grunnvinen ble gjæret i åpne trekar og lagret på eikefat i 7 md. før annengangsgjæring i flasken, flaskemodnet før salg.

88p

Françoise Bedel l'Âme de la Terre Extra Brut 2003
Françoise Bedel
Frankrike - Champagne
98191 Cuveco - kr 399,90 (75cl)
Basisutvalg, kategori 5
Eurowine
Farge og duft: Gullgul. Tropisk frukt, lagret preg, toast.
Smak: Fyldig anslag, god frukt, følger duften, god syre, god tørrhet utover, sitter godt, frisk lang ettersmak. (2003)
Bruksområde: Fisk med skalldyrsaus.
Vurdering: En god champagne for de neste tre årene. Godt kjøp. (2003)
Laget av: 67% Pinot Meunier, 17% Pinot Noir, 16% Chardonnay
Alkoholinnhold: 12,0% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Tradisjonell produksjonsmetode med bl.a. annengangsgjæring i flasken, 75% av grunnvinen ble gjæret og modnet i eikefat. Økologisk.

87p

Duval-Leroy Brut
Duval Leroy
Frankrike - Champagne
98557 VSD - kr 319,90 (75cl)
Basisutvalg, kategori 6
Premium Wines
Farge og duft: Gul. Søtlig gult eple, brød og bakst, sitrusskall, mineraler.
Smak: Fruktig anslag, veldig god syre, godt skum, fint bitt, sitter godt , tørr god finish med mye smak. (UÅ)
Bruksområde: Forretter, fingermat.
Vurdering: En tørr og elegant brut champagne for de neste fem årene. Godt kjøp. (UÅ)
Laget av: Pinot Noir, Pinot Meunier
Alkoholinnhold: 12,0% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Separat vinifikasjon av grunnvinene før tradisjonell annengangsgjæring i flasken.

86p

Dumangin Cuvée Achille Brut Nature
Dumangin
Frankrike - Champagne
98194 Cuveco - kr 389,90 (75cl)
Basisutvalg, kategori 6
Nofra
Farge og duft: Gullgul. Åpen duft med søte gule frukter, noe brød.
Smak: Sødmefylt anslag, god frukt, fin syre, god tørrhet, mye smak, men litt grov i stilen, tørr finish. (UÅ)
Bruksområde: Lyst kjøtt med saus.
Vurdering: En smaksrik champagne. Verd prisen. (UÅ)
Laget av: 100% Pinot Meunier
Alkoholinnhold: 12,0% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Tradisjonell produksjonsprosess hvor bl.a. grunnvinen ble modnet 9 md. i ståltanker og 12 md. i eikefat før annengangsgjæring i flasken, deretter 120 md. flaskemodning før salg.

83p

Jules Bonnet Blanc de Noirs Premier Cru Extra Brut 2005
Jules Bonnet
Frankrike - Champagne
98064 Vectura - kr 301,00 (75cl)
Basisutvalg, kategori 4
Beverage Partners Norway
Farge og duft: Gul. Litt jordlig, rustikk duft, ok.
Smak: Følger duften, god tørrhet, frisk utover, sitter godt, fine bobler, tørr finish. (2005)
Bruksområde: Aperitiff.
Vurdering: En tørr men ikke særlig elegant champagne. Knapt verd prisen. (2005)
Laget av: 100% Pinot Noir
Alkoholinnhold: 12,0% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Grunnvinen ble gjæret i 1 md. ved lav temperatur i gamle eikefat, ikke gjennomgått malolaktisk gjæring, 6 md. modning i eikefat, annengangsgjæring i flasken, deretter flaskelagring før salg.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

Påske er skiturer, kos i hytteveggen - og appelsiner. Men appelsiner kan brukes til mye mer enn det. Her får du et knippe oppskrifter med nettopp appelsin.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske