Drikke
Nyhetene på polet juli 2012 – Rosévin

06 Juli 2012 - 10:14

De 69 nyhetene domineres av alt for mange kommersielle produkter. De få lyspunktene består altså av et par knusktørre champagner som gir ekstra godt valuta for pengene. Dessuten en håndfull viner fra Loire som tetter noen hull i basissortimentet. Og som vanlig er det noen spennende nye tilskudd til det stadig voksende ølsortimentet, en god rom og et norsk brennevin som er en flott utfordrer til calvados.

Blant de røde vinene er det likevel er par positive forhold, nemlig en god boksvin fra Piemonte og en vellykket rioja gran reserva.

Aase E. JacobsenFoto: Gunnar Mjaugedal

Slik ble testen gjennomført
Nyhetene som er i salg fra og med 7. juli 2012 er smakt av Aase E. Jacobsen i forbindelse med Vinmonopolets presentasjon.

Alle priser er Vinmonopolets utsalgspriser pr 1. juli 2012. Apéritif tar forbehold om eventuelle feil i priser og varenumre.

Her finner du samtlige nyheter i basisutvalget juli 2012. Disse produktene kan også bestilles direkte fra denne linken samt fra egen link under hvert produkt i testen.

Kataloger
Fra og med juli 2011 får du ikke lenger produktkataloger i polets utsalg. Kun et låneeksemplar av totalkatalogen er tigjengelig for deg som kunde.

Apéritif gir deg likevel mulighet til å laste ned denne totale produktkatalogen - samt flere av polets ulike oversikter:

Tidligere lister finner du her (klikk)

Her kan du foreta bestilling blant testens produkter tilgjengelig på polet

Alle priser er Vinmonopolets priser, pr 1. juli 2012. Apéritif tar forbehold om feil i prisopplysningene.

Vi gjør oppmerksom på at vareprisen i de røde bestillingslenkene under produktene reflekterer den til enhver tid gjeldende utsalgspris. Prisene oppgitt i
testens varetekst er den pris som produktet hadde ved publisering av testen.

Rosévin

86p

Bois-Gentil 2011
Cave de la Côte
Sveits - Salvagnin de Morges
97984 Vectura - kr 140,50 (75cl)
Basisutvalg, kategori 5
Amka
Farge og duft: Rosa. Fruktig duft, ren og pen med bra karakter.
Smak: Fruktig anslag, god fedme, fin syre, god frukt, krydret finish med lett sødme. (2011)
Bruksområde: Koldtbord, piknik.
Vurdering: En god rose for det neste året. Meget godt kjøp. (2011)
Laget av: 85% Gamay, 15% Pinot Noir
Alkoholinnhold: 13,0% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Tradisjonell vinifikasjon ved lav temperatur i ståltanker, kort maserasjonstid.

85p

LAM Syrah Rosé 2011
Lammershoek Winery
Sør-Afrika - Swartland
98203 VSD - kr 149,10 (75cl)
Basisutvalg, kategori 6
Vinarius
Farge og duft: Varm rosa. Jordsmonnspreget duft, modne frukttoner.
Smak: Fyldig anslag, moden frukt, fin syre, bra karakter, en del jordsmonn mot slutten. (2011)
Bruksområde: Kylling.
Vurdering: En annerledes rose for den viderekomne. Godt kjøp. (2011)
Laget av: 100% Syrah
Alkoholinnhold: 11,5% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Hele drueklaser ble presset, begrenset maserasjon før mosten pumpes til gamle eikefat for gjæring, kun naturlig gjær ble benyttet, kort modning før tapping, tappet ufiltrert.

82p

La Capra Shiraz Rosé 2011
Fairview
Sør-Afrika - Coastal Region
97985 Vectura - kr 125,60 (75cl)
Basisutvalg, kategori 5
Fondberg
Farge og duft: Kald dyp rosa. Sødmefylt duft med jordbær og bringebær, tropisk touch.
Smak: Bløtt anslag, god syre, god bitterhet, fast finish, frisk stil. (2011)
Bruksområde: Grillet lyst kjøtt.
Vurdering: En helt grei rose for det neste året. Vel verd prisen. (2011)
Laget av: 89% Shiraz, 5% Mourvedre, 3% Grenache, 3% Gamay
Alkoholinnhold: 13,5% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Vinifiert av avstilkede druer, kaldgjæret i ståltanker, modnet på bunnfallet i ca. 6,5 md.

77p

Farfalla Rosato Frizzante
I-CN/3286 / Gruppo Casaleone Vini
94407 Vectura - kr 101,00 (75cl)
Basisutvalg, kategori 6
Degel
Farge og duft: Lys rosa. Ok duft, fine delikater toner av røde syrlige bær.
Smak: Fruktig anslag, litt rustikk i midten, godt skum, mye sødme, litt emmen finish. (UÅ)
Bruksområde: Drikkevin.
Vurdering: En litt søt vin. Knapt verd prisen. (UÅ)
Laget av: Moscato
Alkoholinnhold: 9,5% vol.
Produksjon/lagring hos produsent: Tradisjonell vinifikasjonsteknikk.
Bestill her:

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten