Blåbærsyltetøy

Fremgangsmåte

Rens bærene, skyll dem og ha dem i en kjele. Kok sakte opp. Når kokepunktet er nådd, skrur du ned temperaturen slik at de får trekke i 5-6 minutter. Tilsett sukkeret, varm opp igjen og rør til sukkeret er oppløst.

Fyll det varme syltetøyet på gullende rene glass og skru på lokket mens det er varmt. Da får du en hermetiserende effekt. La avkjøle på kjøkkenbenken. Oppbevar i kjeller eller kjøleskap eller fryseboks.

Tips1:
Hvis du bruker syltesukker får du et fastere sultetøy siden dette sukkeret inneholder pektin. Du kan selvsagt også tilsette det. Følg bruksanvisningen på pakken.

Tips2:
Blåbær og solbær er en morsom blanding siden solbærene bidrar med syre til blåbærsyltetøyet. Bruk da 50/50 blåbær og solbær, eventuelt litt mindre solbær hvis du synes smaken er for intens.

Her finner du mange oppskrifter på mange typer syltetøy

Slik tar du vare på sommerens bær

Her får du sært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Koking av saft

Fremgangsmåte

1. Rens og skyll bærene og ha bærene i en vid kjele sammen med vannet. Kok langsomt opp på middels høy varme.
  2. Ta gryten av varmen og legg på lokk, la bærene stå og trekke til de har skiftet farge. Du får mest uttrekk og klaresst saft dersom bærene ikke koker i stykker.
  3. Hell bærblandingen i et helt rent silekledeog la saften renne av i minst 30 minutter. Mål opp saften og ha den tilbake i kjelen. Gi den et oppkok og tilsett sukker, kok opp igjen og skum godt av.
  4. Hell den varme saften på helt rene, varme flasker. Fyll flaskene helt opp med saft og hell av litt før du setter korken på.

Tips:
Bær med lite pektin (f.eks. bringebær, jordbær og blåbær) kokes med minste kvanta vann, mens pektinrike bær (tyttebær, rognebær, tranebær, rips, solbær og stikkelsbær) trenger største mengde vann.

Lag din egen saft av hagens eller naturens godsaker

Slik tar du vare på sommerens bær

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.