Kake
Suksessterte med bringebær

Denne sommerlige vrien på favorittkaken suksessterte vil garantert gi suksess. Her er oppskriften.
13 Juni 2013 - 07:10

Utgangspunktet for denne kaken er den populære suksessterten eller gulkake som mange kaller den. Enhver kakebaker burde ha suksessterte i sitt repertoar da den faktisk gir suksess hver eneste gang.

Kremen er utfordringen

I familien vår bakes suksessterte på mange forskjellige måter, men den største utfordringen er alltid å få den gule kremen tykk og god. Fremgangsmåten og smaken på denne gule kremen er farlig lik eggekremen i den kjente og populære kaken til Pascal «Fraisier». Den er nemlig tykk og fin, og kan om du ønsker sprøytes på kaken uten å renne av.

Flere fristende kaker finner du her

Mange mener at man ikke skal koke den gule kremen og at dette er grunnen til at kremen blir ødelagt. Det stemmer ikke helt. Det går helt fint å koke kremen, men det er tiden det tar fra ingrediensene er kalde til kokepunktet nås, som er viktig.

Stavmikseren er redningen

Kokes kremen for fort opp derimot, får du klumper i den og din krem kan være ødelagt. Skulle uhellet skje, kan du redde inn kremen ved å sette en stavmikser i kjelen og mikse den mens du dypper kjelen i iskaldt vann. En stavmikser plassert på kjøkkenbenken er derfor ingen dum ide når du baker denne kaken.

TIPS 1: Hvis du ser at kremen skiller seg etter du har blandet eggekremen i smøret, stopp piskingen og ha kremen i en ildfast lav form og sett denne i fryseren i noen minutter. Når den kommer ut, bruker du stavmikser på den og du får antakeligvis reddet din krem. Se flere kokketips

TIPS 2:  Er du nybegynner men har likevel lyst til å prøve deg på en eggekrem? Da skal du vite at tykkbunnete kjeler gir en bedre kontroll på varmen enn kjeler med tynn bunn. Se flere kokketips

Bringebærsuksess

Fremgangsmåte

Nøttebunn:
Sett ovnen på 180 grader.

Hakk mandler og mel fint i en foodprosessor.

Pisk eggehviter og halvparten av sukkeret stivt. Ha så i resten av sukkeret og pisk dette til du får en glatt og skinnende marengs.

Vend forsiktig mandelblandingen i marengsen. Hell røren i en 25 cms rund form, og la bunnen steke i 20-30 minutter.

Avkjøl bunnen.

Eggekrem:
Ha eggeplommer, kremfløte, sukker og vaniljestang (vaniljesukker) i en kjele. Varm opp dette ved medium varme til sukkeret løses opp. Forhøy varmen noe og rør godt i kremen mens den blir stadig tykkere. Når kremen kommer opp mot 80 grader, begynner den å tykne. Pass på å røre godt slik at den ikke klumper seg eller brenner seg.

Når kremen koker, rører du godt i et halvt minutt og tar kjelen av varmen.

Ha kremen i en skål og dekk til med plastfolie slik at overflaten ikke tørker.

Sett kaldt. Gjerne natten over.

Pisk smør hvitt. Ha i den tykke avkjølte eggekremen og pisk dette sammen. Ikke overpisk da kan kremen bli kornete. Kremen skal være fløyelsmyk og glatt i konsistens. Den smelter på tungen.

Servering:
Ha kremen over kakebunnen og sett kaken kjølig. Før servering legger du bringebær på.

TIPS: Hvis du ser at kremen skiller seg etter du har blandet eggekremen i smøret, stopp piskingen og ha kremen i en ildfast lav form og sett denne i fryseren i noen minutter. Når den kommer ut, bruker du stavmikser på den og du får antakeligvis reddet din krem.

TIPS2: Er du nybegynner men har likevel lyst til å prøve deg på en eggekrem? Da skal du vite at tykkbunnete kjeler gir en bedre kontroll på varmen enn kjeler med tynn bunn.

Her finner du oppskrifter på flere deilige terter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Her får du svært så praktiske kokketips

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Anne Brith Davidsen (tekst og foto)

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.