Superkjøp fra Sør-Italia

Vi får ikke nok av italienske viner kan det synes som, og denne ukens vin har potensial i seg til å bli en ny favoritt. I hvert fall for den som setter pris på italienske viners fortreffelighet ved matbordet.
01 Desember 2004 - 02:01

Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post. Se lenger ned for mer informasjon.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Den ambisiøse søritalienske produsenten La Corte har introdusert nok en potensiell storselgende vin på det norske markedet. La Corte l'Anima 2002 (50145) er hyggelig priset under hundrelappen og gir svært god valuta for pengene. Den gir umiddelbar assosiasjon til det sørlige Italia med sin søtlige duft av røde og mørke kirsebær, også syltede sådanne samt svisker, snev av sjokolade og jordsmonn. Smaken følger opp med god saftighet, litt krydder, balansert sødme, fine syrer og behagelige tanniner, sjokolade og mokka i slutten. En super og allsidig matvin til alt fra gode kyllinglår, via lam til smaksrike pastaretter.

Den kan imidlertid ikke helt måle seg med den forrige favoritten fra La Corte, nemlig Solyss 2003 (45872) som er kommet i en ny og like vellykket årgang som sist. Mens L'Anima er laget av hovedsakelig primitivo, er Solyss basert på negroamaro som er den andre av Puglias store druer. Og fra skikkelig gamle vinstokker med et utbytte på ca 1,5 kilo druer pr plante hvilket tilsvarer rundt en liter vin. Et viktig bidrag for å sikre god konsentrasjon i vinen. Noe Solyss demonstrerer til fulle.

Negroamaro sørger for at innslaget av mørke aromaer som søte svarte kirsebær og skogsbær, svisker, mokka og sjokolade er enda mer fremtredende i Solyss enn i L'Anima. Men helt uten at inntrykket blir tungt og for søtt. Det hele balanseres nemlig av flotte syrer og finkalibrerte tanniner og den karakteristiske bitterheten som druens navn antyder. Topp til rødt kjøtt, gjerne i saftig grillet utgave og med rikt tilbehør. Den kan også nytes til viltretter som hjort med fet saus.

Ny på markedet er også nok en blanding av negroamaro og primitivo, La Corte Ré 2001 (46843) som befinner seg i det motsatte hjørnet av L'Anima, ren prismessig. Den er imidlertid et bevis på at mye ikke alltid er best, for den er overlesset med nye fat som dekker over all den konsentrerte frukten og gir et veldig tørt preg gjennom hele smakskurven. La Corte er definitivt best når frukten får leve sitt eget liv. Så hvis du har lyst til å bruke noen ekstra kroner, bør du heller investere dem i de to andre toppviner fra La Corte, Zinfandel og Negroamaro, som begge finnes i 2000-årgang og som bare har vært i kontakt med brukte fat. Og mens sistnevnte for to år siden var en heftig sak med mye syrer, bitterhet og alkohol, bærer den sine 15 prosent veldig godt i dag. Og når den nytes til mektige retter med rødt kjøtt med fyldig fet saus, er den i sitt rette element.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen - som MMS og SMS
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det som SMS eller MMS-tekstmelding på mobiltelefonen din.

w MMS:
Skriv Ukens og send til 2004.
Du mottar deretter Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - hver tirsdag.
Tjenesten koster 5 kroner pr. mottatt melding.
Vil du stoppe tjenesten, skriver du Ukens stop og sender til 2004.

w SMS:
Skriv varsle ukensvin og send til 1986. Du får Ukens vin sendt som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kroner 5 pr. mottatt melding.

Bestille SMS kun én gang: Skriv ukensvin (i ett ord) og send til 1986. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Ukens vin som e-post er en ny spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.

Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.