Nyhetene på polet januar 2010

07 Januar 2010 - 16:15
Selv om det er spennende å smake håndverksøl fra hele verden, er det som imponerer aller mest kvaliteten på de norske bryggene. Dessuten er prisene på disse veldig gunstige. Og kortreist er jo veldig i tiden! Men for å oppleve de mest særpregete av alle øltyper, de villgjærete lambicene/gueuzene, så må du til Belgia. Definitivt ikke for nybegynnere, og slett ikke koseøl! Disse komplekse ølene trenger skikkelig fet mat, og aller helst bør de legges i kjelleren en tid. En hver god vinkjeller bør ha en avdeling for øl, så nå har du muligheten til å starte!

For det kommer garantert ølfansen å gjøre. Den store gruppen med ølelskere her til lands er sulteforet på godt øl, men nå kommer det altså et solid påfyll ved at Vinmonopolet har valgt øl som fokusområde i januar. De 25 nyhetene holder gjennomgående svært høy kvalitet, så det er reneste julekvelden for de som vet å sette pris på virkelig godt brygg.

Det er litt tynnere i rekken av gode vinnyheter, men en og annen som er verd å ta med seg hjem er det da.

Aase E. Jacobsen Foto: Gunnar Mjaugedal

Slik ble testen gjennomført
Nyhetene som er i salg fra og med 9. januar 2010 er smakt i forbindelse med Vinmonopolets presentasjon. Smakingene hos Vinmonopolet gjennomføres delvis (og valgfritt) blindt.
Apéritifs smaker, Aase E. Jacobsen, vurderer derfor (på en skala fra fem til en) kvaliteten på produktet uten å kjenne til annet enn farge og land.

Alle priser er Vinmonopolets utsalgspriser pr 1. januar 2010. Apéritif tar forbehold om eventuelle feil i priser og varenumre.

Her finner du samtlige nyheter i basisutvalget januar 2010. Disse produktene kan også bestilles direkte fra denne linken samt fra egen link under hvert produkt i testen.

Lenkene nedenfor leder deg til testens fire artikler.

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.