Nyhetene på polet november 2006

03 November 2006 - 13:05

For Piemonte-fansen, og spesielt de som forguder nebbiolo, er novembernyhetene reneste julaften. Selvsagt må du bla opp noen hundrelapper for de beste baroloene eller barbarescoene.

Franske røverkjøp
Men det finnes også gode nebbioloer av "enklere" sort, som ikke ligger langt etter de to store. Fordelen er at prisen er halvparten og mindre.

Det er vanskelig for andre viner å stikker seg frem i mengden av piemontesere, men to franske viner, begge fra Rhône, markerer seg som veldig gode kjøp, nemlig Bernard Côtes-du-Rhône 2005 og Domaine Brusset Les Traverse Cairanne 2005.

Verd prisen?
Blant de hvite er det flere rieslinger til priser som for mange vil virke stive. Men det er trolig ingen vei utenom å bare akseptere at tysk riesling i toppklassen nå har etablert seg  på nivå med gode burgundere.

Hvorvidt de er verd det, finnes det ikke noe entydig svar på. Blant annet vil det ta tid før 2005 viser frem noe annet en stor og rik frukt.

Slik ble testen gjennomført
Nyhetene som er i salg fra og med 4. november 2006 er smakt i forbindelse med Vinmonopolets presentasjon. Smakingene hos Vinmonopolet gjennomføres delvis (og valgfritt) blindt.

Remi MadsenFoto: John Nordahl

Apéritifs smaker Remi Madsen, kjellermester ved Hotel Continental, vurderer derfor (på en skala fra fem til en) kvaliteten på produktet uten å kjenne til annet enn farge og land.

Alle priser er Vinmonopolets utsalgspriser pr 1. november 2006. Apéritif tar forbehold om eventuelle feil i priser og varenumre.

Her finner du samtlige nyheter i basisutvalget november 2006. Disse produktene kan også bestilles direkte fra denne linken samt fra egen link under hvert produkt i testen nedenfor.

Vi gjør oppmerksom på at vareprisen i de røde bestillingslenkene under produktene reflekterer den til enhver tid gjeldende utsalgspris. Prisene oppgitt i testens varetekst er den pris som produktet hadde ved publisering av testen.

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.