Ja visst skal du drikke riesling i november

I hvert fall når den er så smaksrik som vinene til denne mannen. Gunstig priset er de også. Perfekt timing foran novembers mange festlige lag.
Aase E. Jacobsen
12 November 2016 - 18:42

Alexander Gysler Sandstein Riesling Trocken 2015 byr på usedvanlig god valuta for pengene. Og ikke minst snakker vi om en riesling med fascinerende kjøttfull frukt og god fasthet, ganske annerledes enn andre rieslinger i denne prisklassen. Så om du synes denne vinstilen vanligvis bare er syrlig og smaker av grønt eple, ja, da får du en annen opplevelse med denne.

Ekstra aromatisk vinstil

Alexander som er en ung og dynamisk vinprodusent fra Weinheim, Rheinhessen, lager en svært aromatisk riesling. Og det er ikke fordi han bruker en spesiell type gjær, nei, heller tvert om, for der i gården jobbes det biodynamisk, uten tilsetninger og kun med druenes egne gjærsopper.

Alexander og kona Heike Gysler driver sammen vingården han arvet etter faren. Foto: Gerald Schilling

Som bestilt for novemberfestene

Da må det være kombinasjonen av denne praksisen med det rødlige sandsteinjordsmonnet i vinmarkene som produserer en slik vinstil. Og selvsagt 2015 som er en fantastisk årgang.

Denne vinen er som bestilt for novembers mange utskeielser i matveien, for den fungerer veldig godt både til (mild) rakefisk, til lutefisk og til koldtbordets avdeling for røykt fisk og spekemat.

Av druer han kjøper fra naboene lager han en boksutgave, Natural Selections Gysler Riesling Trocken 2015, som er blant de aller beste som er å oppdrive i dette formatet. Så hvis en treliter er det du trenger til neste fest, er den et godt valg. Den er ikke nødvendigvis biodynamisk helt ut, men i hvert fall økologisk sertifisert.

Høytliggende og kjølig

Fra hans egne vinmarker kommer også to supre og ikke minst lagringsdyktige viner. Gysler Kammerton Riesling Trocken 2015 og Gysler Klangwerk vum Helle Riesling Trocken 2014. Den første følger opp alt det gode fra den rimeligste utgaven, bare enda mer konsentrert. Den andre er mer jordsmonnspreget med en touch av petroleum, ganske massiv, men fortsatt elegant på grunn av stor syrefriskhet.

Den kommer fra en av de beste vinmarkene i Weinheim, Hölle, plantet med gamle vinstokker. Vinmarken er ganske bratt og dekker en hel åsside, fra øst til sørvest. Alexanders parseller som gir druer til denne vinen, liggeri den nedre sørvendte delen med 20 prosent helling. Her oppnås aller best modning.

For Hölle er blant de høyestliggende vinmarkene i området, fra 230-290 m.o.h. Alexanders parseller øverst i Hölle plantet med scheurebe og huxelrebe,  kommer til Norge til våren i form av en lett perlende vin, populært kalt «pet’nat».

Og Weinheim er en av de aller kjøligste landsbyene i Rheinhessen. Den ligger et stykke vest i regionen, på grensen til Nahe.

Denne historiske produsenten i Nahe er nå atter helt i tysklandsteten

Alexander Gysler i vinmarkene som teller til sammen 12 hektar. Foto: Gerald Schilling

Weinheim er ikke en av de til sammen 15 Rheinhessen-landsbyene som er klassifisert av VDP (Verband Deutscher Prädikats- und Qualitätsweingüter). Men Alexander omtaler sin Hölle-vin like fullt som grosses gewächs - om enn ikke på etiketten. Kanskje det erfor ikke å provosere mektige VDP unødig all den tid de har beskyttet VDP. Grosses Gewächs.

Det er bare et spørsmål om tid før også Weinheims historisk anerkjente vinmarker kommer inn i varmen.

Ikke VDP - ennå?

Per nå er det i Rheinhessen er det 15 medlemmer, like mange landsbyer og 291 hektar som VDP-klassifisert. Det representerer én prosent av de totale arealet i Rheinhessen. Men det betyr ikke at resten er mindreverdig eller annenrangs. Det er Alexanders viner gode eksempler på. VDP handler også mye om politikk. Fordelen for forbrukeren er at prisene er lavere for produsenter som står utenfor VDP.

Denne produsenten er nå blitt medlem av VDP

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl