Byr fortsatt på utrolig mye vin for pengene

Halvnorske Bibi Graetz leverer nok en gang utrolig god valuta for pengene og denne rødvinen finner du i 225 polutsalg. Den hvite er et enda bedre kjøp, men må bestilles.
10 Februar 2017 - 11:45

Casamatta Rosso 2015 er et funn i den nyankomne 2015-årgangen – en årgang som høster lovord så å si hver gang en ny vin kommer på markedet. Og Italia og Toscana er intet unntak. Ei heller rødvinen med den karakteristiske gule etiketten (malt av Bibi Graetz selv), som knapt har smakt så godt som i nettopp 2015, og det etter åtte årganger på det norske markedet.

Her kan du lese mer om den suksessrike vinkunstneren

Selv om Norge er en stor avtaker av Casamatta og den føles nesten som «norsk», gitt produsentens nære relasjoner til Norge (både mor og kone er norske), er den faktisk i salg i mange andre markeder. Det gjelder også dens hvite søster, Casamatta Bianco 2015 som virkelig overgår seg selv i siste årgang ut.

Bibi selv sier at han har det moro med gode venner når de skal gjette prisen på denne vinen. De fleste havner på langt over det dobbelte. Og den er et helt fantastisk godt kjøp som kommer til å holde gjennom hele vinter-, vår- og sommersesongen, og et par-tre år lengre enn det – minst.

Druematerialet kommer fra Bibis vinmarker ved den toscanske kysten, mellom Grosseto og Elba. Ikke langt fra perlen Isola del Giglio, derav den tydelige røykkarakteren som kjennetegner hvitvin fra det karaktersterke jordsmonnet i området.

Vil du ha enda mer av den, er Bibi Graetz Bugia di Giglio Toscana Bianco 2014 en ytterst interessant vin, ikke billig, men en kraftpakke som kan måle seg i kvalitet med de beste hvitviner. Den er laget i sin helhet av ansonica fra Giglio, mens den rimeligere hvite er av vermentino og muscat.

Bibi Graetz.

Se alle vinene til Bibi Graetz på polet

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.