Tomatboksen redder mang en middag - prøv denne

Tomatboksen har reddet mang en middagskrise. Det er nesten ubegrenset hva du kan få ut av denne basisingrediensen som er så takknemlig året rundt.
24 April 2023 - 10:17

Om tilgangen på solmodne tomater er dårlig, behøver vi ikke fortvile så lenge det finnes konserverte tomater av høy kvalitet.

Alle har vel noen bokser tomater i skapet i påvente av en krisesituasjon, og de er det vel mange av, i hvert fall i ukedagene.

Enda mer geniale er de såkalte passerte tomatene som er en form for tykk tomatjuice. Fordelen er at du unngår skinnet, og dermed får en jevnere masse, men likevel tykk og god.

Flere gode oppskrifter med tomater finner du her

Perfekt utgangspunkt
Har du en flaske eller boks med tomatmasse, kan du trylle frem utrolig mye smak på kort tid. Vår suppe er en utmerket basis for en rekke smaksvrier.

Liker du ikke, eller om du har problemer med å få tak i fersk fiskefilet, blir resultatet like bra med finstrimlet svinekjøtt eller kylling. Eller du kan droppe fisk og kjøtt og la den være vegetarisk, godt blir det uansett.

En ting du imidlertid ikke kan hoppe bukk over er godt brød. Enhver suppe blir nemlig bedre med et saftig og smaksrikt brød med sprø skorpe.

Gode brødoppskrifter finner du her

Vanskelig kombinasjon
Kombinasjonen suppe og tomater er normalt problematisk når det gjelder vinfølge. Men det er likevel fullt mulig å finne gode matcher. Som den sørfranske rimelige hvitvinen Marius Blanc by Michel Chapoutier

Rund og bløt med fin tropisk frukt og blomsterpreg, og med en ettersmak som sitter ganske lenge. All fruktsødmen bidrar til å runde av så vel den skarpe paprikaen, chorizoen og olivenene. En helt ukomplisert vin som ikke løfter retten, men heller ikke kræsjer med noen av smakene.

Mer elegant til er Greywacke Wild Sauvignon fra Marlborough på New Zealand. En helt annen pris riktignok, men så er den langt rikere i stilen, og gir suppen et godt løft.

Hvis du foretrekker rødt til suppen, må du velge en lettere rødvinstil med både bløthet og sødme. Spanske Espelt Old Vines Garnacha fungerer veldig godt til denne retten og har akkurat nok mykhet til å møte krydderet samtidig som den har god friskhet. En annen rødvin av samme drue, men et annet spansk område, er treliteren Homage Garnacha. Den gjør også en veldig god jobb med denne retten

Siden vi er inne på Spania, må vi også trekke frem dette landets mest geniale matvin, nemlig tørr sherry som enten heter manzanilla, fino eller montilla, avhengig av hvilken del av sherryområdet i Sør-Spania den kommer fra.

Få ting matcher en suppe som dette bedre, det tar bare litt lenger tid å venne seg til smaken.

Manzanilla er vanligvis lettere enn fino, og Alegria Manzanilla er i tillegg veldig lett å like samt et fruktig og friskt følge til suppen. Tio Pepe Fino er en litt kraftigere utgave og dermed helt perfekt til denne retten.

På neste side finner du oppskriften på Krydret tomatsuppe med fisk eller lyst kjøtt

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl