Varmende juledråper

En rødvin som vårt tax-free-kupp varmer godt som julegave. Og den som fortjener den kan godt være deg selv.
07 Desember 2006 - 10:55

Viner fra Châteauneuf-du-pape er noe av de mest julete som finnes. Varme og gode med innslag av julekrydder og søte røde bær i elegant komposisjon men gode syrer og fine tanniner til å støtte opp sødmen.

Også for kjelleren
Og Louis Bernard Châteauneuf-du-pape 2004 står ikke tilbake for noen, selv om den tilhører det rimeligste sjiktet. Med en pris på kroner 135 på taxfree er den rett og slett et røverkjøp. Kroner 199 på polet, Bernard Châteauneuf-du-Pape 2004 (50034), er dessuten en av de aller laveste noteringene for denne vintypen som i gode år har lang lagringskapasitet.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Mini-coop
2004 frambrakte ikke den kraftigste châteauneuf-stilen men derimot viner med stor eleganse, og det er nettopp i slike år at den demonstrerer sin unike karakter fullt ut. Louis Bernard er ikke én enkelt vingård men hele 40 vinbønder som i 1976 slo seg sammen for å stå sterkere.

3 av 13
Den lille Châteauneuf-du-pape-regionen er størrelsen til tross nemlig svært sammensatt. Den typiske vinen herfra er derfor en blanding av viner fra flere jordsmonn og ikke minst druer. Mens vinen kan lages av hele 13 ulike druer, er det bare tre av de aller viktigste, nemlig grenache, syrah og mourvèdre, i Louis Bernard-cuvéen.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.