ingredienser

Oppskriftstype

Ingredienser

• 5 minutter

Akevitt og jordbær er kanskje ikke den første kombinasjonen du tenker på, men det er jo norsk som bare det. Derav navnet på denne drinken som er komponert av bartenderne på restaurant Aymara i Oslo.

• 5 minutter

Appelsin og honning er i særklasse så smaksrike at de klarer seg med et forholdsvis smaksnøytralt brennevin som vodka til å løfte fram smakene. Eggehvite bidrar med kremet munnfølelse som gir en opplevelse av fylde.

• 45 minutter

Lager du sprøstekte kalkunstrips med smak av taco, har du alt det en rett trenger for å tilfredsstille behovet for kos og avslappet middagstemning. Urtedressingen gjør susen.

• 2 timer

Denne filippinske lagkaken skiller seg fra de fleste bløtkaker med sin marengs, kaffesmørkrem og cashewnøtter. Den er inspirert av den franske kaken dacquoise.

• 5 minutter

Om du ikke har vært borti gin sour før, er det ikke så rart for det er en nesten utryddet drink. Det er nemlig en av de virkelig klassiske gindrinkene som regjerte før sodavann ble oppfunnet på midten av 1800-tallet.

• 5 minutter

Denne drinken har fått navn etter hovedingrediensen pisco som er et brennevin typisk for deler av Sør-Amerika, og spesielt Peru. Sette i gang å mikse.

• 45 minutter

I denne moussekaken er det brukt en teknikk som heter italiensk marengs for maksimal luftighet. Smaken er det blåbærene som bidrar med.

• 1 time 30 minutter

Hvis du tror at marsipankake er det bare proffene som får til, ja da tar du feil. I denne oppskriften betyr det ingen ting at marsipanlokket får noen folder, snarere tvert i mot.

• 3 timer

Pavlova i langpanne er perfekt å lage når du skal ha en kake til mange. Den klassisk Pavlova med fløtekrem og bær har du sikkert smakt. Her er oppskrift med salt karamell, sprø cashewnøtter og syrlig granateple. Perfekt fyll oppå sprø marengsbunn og deilig eggekrem.

• 1 time 40 minutter

Liker du den klassiske Pavlovaen med deilig krem og friske bær best Her er oppskriften den i ekstra stor størrelse. Det er perfekt når du skal servere til mange.

• 1 time

Bak den solgule blanke fasaden skjuler det seg mange spennende smaker. Og kanskje uvante, for sitron, koks, honning og ingefær er ikke det du vanligvis finner i en festkake. Men konditor Lotte Arnesen Hogefeld på Nedre Foss Gård i Oslo som har bakt denne kaken for oss, har latt seg inspirere av både den harde vinteren vi har bak oss og all den gode solvarmen vi har foran oss.

• 1 time 30 minutter

Selvfølge kan du prøve deg på en liten sang mens du baker denne kaken. Best resultat får du nok hvis du konsentrer deg om bakingen.

• 5 minutter

Margarita er en av de mest populære latinodrinkene. I dette tilfellet er det basilikum og appelsinbitter som gjør at den skiller seg fra den opprinnelige drinken.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.