ingredienser

Oppskriftstype

Ingredienser

• 20 minutter

Her oppskriften til ingefærsirup. Den kan du bruke i drinker og eksempelvis i te og varm melk. Den gir en særegen og deilig smak.

• 10 minutter

Du kan lage din helt egne vri på denne forfriskende og bærfruktige drinken hvis du kjøper te i løsvekt. Men du funker utmerket med teposer.

• 20 minutter

Ertepure er lett å lage. Du kan bruke den til mange retter som lutefisk, røkte kjøttretter, grillet fisk og laks.

• 1 time

Prøv kokkelandslagets Gunnar Jensens grillet hval med syltet potet, bakt sellerirot og rømmesaus med ramsløk. Enkel å lage, og smaker himmelsk.

• 1 time 30 minutter

Sommersmaken er sikret for denne festkaken med rabarbrasyltetøy, bringebærmousse og en fluffy marengssmørkrem.

• 30 minutter

Burritos har ingen faste regler, bortsett fra at innholdet må ha smak, og hvis det mangler kan du servere burritoene "våte" - med smaksrik salsa på toppen - kald eller varm.

• 15 minutter

Restene av grillmaten blir verdens beste baguette! Med grillet svinekjøtt, fyldig pâté, syltede grønnsaker, friske urter og chilimajones er det lett å bli hekta på denne deilige og smaksrike baguetten fra Vietnam.

• 30 minutter

Her skal du marinere makrellen i escabeche, Den er mye brukt i Middelhavsregionen og gir fisken er deilig frisk smak.

• 30 minutter

En deilig kald sommerrett med makrell og agurksalat og kokte nypoteter til. Og selvfølgelig pepperrotrømme.

• 30 minutter

Argentinerne har kanskje verdens beste oksekjøtt. Med denne oppskriften gjør du ytrefileten rettferdighet på grillen.

• 30 minutter

Disse knasende sprø vietnamesiske pannekakene er fylt med friske smaker og dyppes i en sur/søt/sterk dipsaus karakteristisk for det vietnamesiske kjøkkenet.

• 15 minutter

Du visste kanskje ikke at syriner er spiselige? Når du lager syrinsirup kan du blant annet bruke den i drinker.

• 10 minutter

• 4 timer

Rabarbra kan du også lage iskrem med. Denne rabarbraparfait er så frisk og god at den blir veldig vanskelig å stå imot.

• 50 minutter

Lettrømme gir ekstra saftig og holdbar sjokoladekake. Denne oppskriften gir en kake som kan tilpasses alle aldersgrupper og formål.

Du trenger ikke iskremmaskin for denne desserten

Du trenger ikke iskremmaskin for denne desserten

Semifreddo er en klassisk italiensk iskremdessert som har en annen konsistens enn gelato. Men smaken er like sublim. Og ikke minst lettlaget.

Champagne som matcher bunaden og i tillegg smaker fantastisk

Champagne som matcher bunaden og i tillegg smaker fantastisk

Champagnene til denne produsenten har ikke bare de lekreste etikettene, men er også alltid sikre kort i basisutvalget – og til supre priser.

Dette blir snadder på 17. mai-frokosten
Egg bakt i parmaskinke med syltet rødløk

Dette blir snadder på 17. mai-frokosten

Parmaskinke og egg er festutgaven av egg og bacon. Med syltet rødløk på toppen får retten ekstra karakter.

Disse festkakene kan alle klare til 17. mai
Guide
Oppskrifter på festkaker

Disse festkakene kan alle klare til 17. mai

Hvem har sagt at de festkaker må være kompliserte? Her er en rekke enkle oppskrifter fra Kvæfjordkake og Pavlova til kransekake og kringle, som kommer til å gjøre den store festen enda større.

Denne salaten med krabbe, appelsin, grapefrukt og avocado gir mersmak

Denne salaten med krabbe, appelsin, grapefrukt og avocado gir mersmak

Du kan bruke alle typer krabbe som taskekrabbe, kongekrabbe eller snøkrabbe til denne salaten som også fungerer som den perfekte forrett til ukens festmåltider.

Det er ingen tvil om hvilke bobler det blir på 17. mai

Det er ingen tvil om hvilke bobler det blir på 17. mai

For når både vanlig flaskestørrelse og magnum av denne cavaen i den supre 2019-årgangen nå er på fast plass i polhyllene, er festen sikret.