Hygiene og hygge

KOKKETIPS: Hygiene og hygge

• Atskill ferdig og rå mat

Hold rå og tillaget mat fra hverandre. Da risikerer du ikke at bakteriene fra den rå maten kommer i kontakt med den ferdiglagde maten.

• Billig luktfjerner

Om det lukter mat eller noe annet i kjøleskapet ditt, finnes det råd. Del en sitron i to og sett i kjøleskapet.

• Et løk-luretriks

Om du ligger etter skjema med middagen rett før gjestene kommer, kan du legge løk i pannen og sautere den. Da dufter det raskt i kjøkkenet og gjestene tror at du har full kontroll.

• Få vekk lukten

Når du lager mat som lukter mye, kan du væte et kjøkkenhåndkle og legge det i området der du lager mat. Dette trekker til seg mye av lukten.

• Fjern matlukt

Mye matlukt og rester setter seg i fingrene dine. Del en potet i to, gni inn hendene og vask godt i vann og såpe. Da forsvinner lukten.

• Gjør ting i rekkefølge

En god regel på kjøkkenet er å gjøre én ting ferdig før du begynner på den neste. Men noen ganger må du selvsagt ferdigstille flere ting samtidig. Det er i denne perioden det pleier å bli rot - noe som gir deg lite arbeidsplass. Det er veldig smart å vaske unna, rydde vekk og ha rene arbeidsflater underveis. Gjør det til en vane!

• Ha det gøy!

Et av verdens beste tips når det gjelder innsats på kjøkkenet er å ha det moro. Det er for mange mennesker som ser på matlaging som noe som bare må gjøres. Inviter venner, naboer, barnas venner - de du vil - og lag mat sammen. Vær kreative. Minipizzaer, vårruller, supper, tapas og annet tar ikke lang tid å lage. Kjøkkenet skal være et fristed.

• Ha et hellig område

Sørg for å ha et arbeidsområde på kjøkkenbenken som er hellig. I en stresset situasjon er det lett at det hoper seg opp med brukte boller, sleiver og annet på benken. Vips står du uten arbeidsplass. Men å holde orden er det aller beste!

• Hold maten varm

Hold maten skikkelig varm før servering. Blir maten lunken og blir stående lenge i romtemperatur, kan bakterier vokse opp og føre til matforgiftning.

• Hold orden på kjøkkenet

Hold orden på kjøkkenet ditt. Et ryddig kjøkken er et lykkelig kjøkken. Dessuten er det mye triveligere å jobbe på kjøkkenet når du har orden. Dessuten slipper du dagen derpå-ryddingen. Få ting unna! Ha kontroll.

• Holder kjøleskapet temperaturen?

Sjekk temperaturen i kjøleskapet ditt. Matvarer som skal oppbevares kjølig, bør settes i kjøleskapet. Temperaturen der skal være være 4 grader eller lavere. Lav temperatur hindrer bakterievekst i matvarene.

• Kjøkkenet som fristed

La kjøkkenet være et fristed. Et sted du trives og slapper av på. Ta et glass med noe du liker å drikke, lek, tenk farger, se i bøker, la deg inspirere, prøv deg frem. Etter hvert skjønner du at kjøkkenet er et godt sted å være. Kort og godt avslappende.

• La barna leke

La barna få lov til å leke på kjøkkenet. Det verste som kan skje er at det må ryddes litt ekstra. Men det er bedre at barna får være kreative på et kjøkken enn at de bare sitter foran skjermen?

• Opptining av mat

Frossen mat skal tines i et kjøleskap, ikke på kjøkkenbenken. Det tar lenger tid, ja, men du unngår en situasjon der bakterier kan gro.

• Rå og stekt mat

Når du tar stekt mat - enten det er fra grillen eller stekepannen - skal du unngå å legge det på samme tallerken som kjøttet lå på før det ble stekt. Der kan det nemlig finnes bakterier.

• Snakk med maten din!

Løft, klem, trykk og lukt på alt du kjøper. Du får aldri bedre mat enn råvarene dine. Når du har tatt det beste hjem, skal du gi råvarene det beste. Alle har godt av litt ros. Du kan skåle med dem også!

• Varme tallerkener

Skal du servere varm mat, bør du alltid ta deg tid til å varme tallerkenene i ovnen litt. Da holder maten seg varm lenger.

• Vask hendene ofte

Når du jobber med mat, bør du vaske hendene mye oftere enn du tror. Du skal alltid vaske hendene med såpe og varmt vann før du lager mat, spiser mat og mellom håndtering av ulike råvarer. Du bør ikke lage mat til andre når du har magesyke, vondt i halsen eller har betente sår på hendene.

• Vask kjøleskapet hyppig

Mange slurver med kjøleskapvasken. Et kjøleskap med melkesøl er grobunn for bakterier som raskt smitter over på friske matvarer. Helst skal det vaskes en gang i uka, men to ganger i måneden er også akseptabelt, selvsagt litt avhengig av aktivitetsnivå.

• Vask redskaper godt

Bytt redskap mellom forskjellige råvarer, og mellom råvarer og ferdiglaget mat - eller vask redskapene godt mellom hver oppgave. På denne måten hindrer du at matforgiftningsbakterier overføres fra en råvare til en ferdig rett.

• Vær obs på bakteriebomber

Kniver og skjærebrett skal vaskes ofte og du må holde det rent på kjøkkenbenken. Husk at kjøkkenkluten din kan være en bakteriebombe. Den bør du vaske på minst 60 grader eller vaskes i klor. Bytt klut ofte, kluter er forbruksvare.