Baking

KOKKETIPS: Baking

Har du ofte hatt lyst til å bake, men synes de gangene du har forsøkt, ikke har fått det helt til? Her finner du mange gode tips som raskt gjør deg til en baker både familie og venner setter stor pris på. Vil du ha forslag til oppskrifter på hva du kan bake ligger de her.

• Å redde bløte kjeks

Om potetgull eller kjeks har blitt bløte, kan du prøve å redde dem ved å varme dem i ovn i 4-5 minutter. La dem kjøle av og oppbevar i lufttett boks.

• Bruk skibrenner for å løsne kaker

Lager du en ostekake i form, løsner den lett om du brenner sidene av formen med en skibrenner eller en crème brûlée-brenner.

• Bruk tykkbunnet kjele

Er du nybegynner men har likevel lyst til å prøve deg på en eggekrem? Da skal du vite at tykkbunnete kjeler gir en bedre kontroll på varmen enn kjeler med tynn bunn.

• Egg gir glans

Om du pensler en pai med vispet egg før du steker den, får paien en nydelig, blank overflate.

• Ekstra god gjærbakst

La deigen stå i kjøleskapet over natta, slå den opp og la heve i en drøy time.

• Er du usikker på om rundstykkene er ferdig stekt?

Gi dem et lett knips med fingeren. Når det høres ut som innsiden er hul, er de klare.

• Gjør sitronskallet mindre bittert

For å få bort den bitre smaken i sitronskallet, kan du koke opp vann i en kjele og legge sitronene i det kokende vann i et minutt eller to. Dette burde gjøres to ganger for å få en frisk og ren sitronsmak.

• Havremel

Havremel lager du ved å ha lettkokte havregryn i en foodprocessor eller blender. Får du ikke tak i mandelmel, kan du doble mengden havremel i stedet.

• Ikke pisk for mye

Fløtekrem skal ikke piskes for mye. Er den kornete, har du overpisket den. Den skal være myk og bevegelig i konsistensen. For et perfekt resultat pisker du kremen i håndmikser og når den tykner pisker du siste stykke med en håndvisp. Da er faren for overpisking mye mindre.

• Kald deig viktig

Småkaker sprer seg ofte ut på platen om smøret i deigen blir for mykt. For å unngå dette er det bare å passe på at deigen er avkjølt før du lager kakene.

• Mangler du en råvare til kaken?

Både jordbær og hasselnøtter kan byttes ut med andre nøtter eller frukt. Appelsin egner seg særdeles godt til eksempelvis en sjokoladeterte.

• Når eggekrem skiller seg

Hvis du ser at kremen skiller seg etter du har blandet eggekremen i smøret, stopp piskingen og ha kremen i en ildfast lav form og sett denne i fryseren i noen minutter. Når den kommer ut, bruker du stavmikser på den og du får antakeligvis reddet din krem.

• Nøtter i kaker

Om oppskriften din sier at du skal ha nøtter i kaken, er dette et triks for deg: Varm nøttene i ovnen og dryss dem med mel før du har dem i kakedeigen. Da unngår du at nøttene legger seg i bunnen av pannen.

• Nyttig om marengs

Husk å romtemperere dine egg. Eggehviter som er for kalde, kan gi marengs som sprekker i ovnen. Et godt råd er å la alt av ingredienser være romtemperert.Salt og sitronsyre stabiliserer marengsen og gjør at den ikke blir skjør. Lag gjerne marengspinnene om kvelden og sett dem til tørking natten over.

• Perfekt etterheving av boller

Ved å etterheve bollene under plastfolie får gjærdeigen perfekte omgivelser til å heve seg store og fine uten at overflaten tørker. Plastfolien legges bare lett over bakebrettet.

• Pinnetrikset

Bruk en tre- eller strikkepinne for å sjekke om kaken er ferdig stekt. Åpne ovnen og stikk pinnen inn i kaken. Hvis pinnen er tørr når den kommer ut, er kaken ferdig.

• Problemer med marsipanen?

For å unngå bølger på marsipanen når man trekker en kake, kan en god regel være å kjevle leiven/emnet dobbelt så stor som kaken som skal dekkes. Da vil marsipanen legge seg fint over og du unngår at marsipanen folder seg.

• Pynt med blomster

Å pynte kaker med roseblader er utrolig dekorativt. Spør din blomsterforhandler etter blomster som er usprøytet og spiselige. Roseblader som vist her er laget ved å pensle på eggehvite og strø på sukker. Jo mer finkornet sukker du bruker jo finere blir resultatet. Engelsk sukker passer fint til dette.

• Rene bakehender

Mange er oppvokst med å ha mel på fingrene når de jobber med deig. Prøv å ha litt olje på i stedet, da henger ikke deigen fast i fingrene.

• Sjekk småkakene tidlig

Siden alle ovner er forskjellige, er det ofte "vage"" tider i oppskriftene. Når du lager småkaker, bør du derfor sjekke kakene ved minste steketid."

• Skru opp varmen for bedre resultat

Sett alltid ovnen litt varmere enn det står i oppskriften. Når du åpner døren, mister du ofte litt av varmen. Ved å forhøye varmen på ovnen før du setter inn bakverket vil du unngå varmetap. Husk å sette ned temperaturen på ovnen til rett temperatur ifølge oppskriften så fort du har lukket ovnsdøren.

• Slik blir baksten mer vellykket med damp

Damp gir baksten mer volum, bedre smak, den blir sprøere, mer gyllen og sørger for et perfekt resultat hver gang. Men hvorfor?

• Slik fikser du paideigen

Kjevle ut paideig og alle andre tertedeiger på et bakepapir. Snur du papiret, kan du legge bunnen rett ned i formen uten å ødelegge deigen.

• Slik kjøler du ned paideig

Når du lager paideig og skal kjøle den ned, bør du forme deigen til en flat kake i stedet for en kule. Da kjøles nemlig deigen jevnt ned.

• Tenk flerbruk

Om du for eksempel lager en fin brøddeig, kan du ta 1/8 av deigen og legge til side. Lag brød som planlagt mens du triller ut tynne pinner av den siste delen. Denne kan du krydre, ha sesamfrø på, eller pensle med honning. Stek dem midt i ovnen og du har hjemmelaget grissini.

• Tenk flerbruk

• Unngå egglukt

For å unngå lukten av egg i en kake kan du bare tilsette en spiseskje honning mens du visper eggene.