Hvit sjokolademousse med chilibakt ananas

Hvit sjokolademousse med chilibakt ananas

Fremgangsmåte

Hvit sjokoladekrem:
Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad. Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i 15 minutter. Kok opp 1,5 dl fløte. Pisk sammen eggeplommer og sukker. Pisk den varme fløten inn i eggeplommene. Hell tilbake i kjelen.

Varm sausen opp til den tykner mens du hele tiden rører i bunnen av kjelen med en slikkepott. Pass på at sausen ikke blir for varm, for da skiller den seg. Når sausen er tykk, siles den over i en bolle.

Kryst vannet ut av gelatinen og la den smelte i den varme sausen. Hell  blandingen over sjokoladen og rør til en jevn masse. Sett til avkjøling på kjøkkenbenken i 10 minutter. Pisk opp resten av fløten og vend den inn i sjokoladeblandingen. Sett til avkjøling til den stivner.

Chilibakt ananas:
Forvarm stekeovnen til 220 ºC. Skjær skallet av ananasen og del den i to på langs. Skjær ut kjernen og kast den. Del ananaskjøttet i biter på 2 x 2 cm. Splitt vaniljestangen og skrap ut frøene. Ha vaniljestang, -frø, sukker, vann og chili i en kjele og la det koke opp. Legg ananasbitene i en ildfast form og hell den varme laken over.

Bak ananasen i ovnen til den begynner å få farge. Det tar ca. 45 minutter. Vend bitene 2-3 ganger under stekingen. Sett dem til avkjøling i romtemperatur.

Hippenkjeks:
Forvarm stekeovnen til 180 ºC. Bland alle ingrediensene i en bolle og rør det hele til en glatt masse med håndvisp.
Bruk en stekespade eller palett og stryk ut små kjeks på en bakepapirkledd stekeplate.

Stek kjeksen midt i ovnen i ca. 3-5 minutter. La kjeksen avkjøles på stekeplaten.

Bruk en varm skje og lag kuler av sjokolademousse. Legg sjokolademousse og hippenkjeks lagvis. Server med chilibakt ananas.

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Konditor Sverre Sætre

Drikke som passer til denne oppskriften

Frankrike
    Volum: 0.75 l Pris: 349.90 kr Bestillingsutvalget
    87 POENG

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.