Kalvesteik med tunfisksaus
Foto: pidjoe

Kalvesteik med tunfisksaus

I denne oppskriften blander vi kjøtt fra land med kjøtt fra havet. Kalvesteik egner seg ypperlig med tunfisksaus.

Fremgangsmåte

1. Varm olivenolje i en panne og brun kalvesteiken rundt det hele. Legg den over i et ildfast fat. Kok ut pannen med en skvett rødvin eller vann og hell over steiken.
  2. Stikk et steketermometer i steken og sett fatet inn i ovnen ved 125 grader. Når steketermometeret viser 62-65 grader er steken ferdig. Da er den rosa i midten.
  3. Kok ut formen og sil av kraften og gjem dette til saus til eventuelle rester av steiken dagen etter.
  4. La steiken hvile i minst 15 minutter før du skjærer den opp i tynne skiver som du legger på taksteinvis på et serveringsfat.
  5. Hvis du lager steiken ferdig dagen i forveien, lar du den avkjøle ved romtemperatur og setter den deretter kjølig til neste dag. Husk å ta den ut av kjøleskapet en god time før servering.
  6. Tunfisksaus:
    Hell oljen av tunfisken og bland alt sammen bortsett fra oljen i en mikser. Tilsett oljen som i en tynn stråle som når du lager majones, spe med vann og kjør den til en luftig saus.
  7. Tilsett finhakket bladpersille og hell sausen over kjøttskivene like før servering.
  8. Server med sursøte gulrøtter som du helst bør lage dagen i forveien. Og ovnsbakte poteter.
  9. Sursøte gulrøtter:
    Skrell og skjær gulrøttene i tynne skiver. Kok opp sammen med vann, hvitvin og eddik, sukker, olivenolje, hele hvitløkfedd og bouquet garni. La småkoke til gulrøttene er møre. Avkjøl og fjern hvitløk og urtebukett. La gulrøttene ligge i kokelaken. Oppbevares i kjøleskap. Tas ut minst en time før servering.
  10. Ovnsbakte poteter:
    Skrell og skjær potetene i tynne skiver som legges på taksteinvis i en romslig ildfast form.
  11. Hell over kraft/buljong og hvitvin og legg smøret i klatter.
  12. Kvern over salt og pepper og sett i ovnen ved 200 grader i 30 minutter.

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Lag et lite festmåltid med hyse som er stjernen i fiskedisken

Lag et lite festmåltid med hyse som er stjernen i fiskedisken

Hyse, eller kolje som den også kalles, er etter manges mening den aller beste fisken i torskefamilien. Svært anvendelig og en god partner til lett fruktige hvitviner. Særlig med dette tilbehøret.

I juli marinerer og griller vi uansett vær - prøv denne med hjemmelaget paprikasaus

Planleggingen starter dagen før, men når kjøttet er vel marinert og paprikasausen ferdiglaget, er middagen rett rundt hjørnet.

Agurk kan brukes på en rekke måter - her finner du oppskriftene
Guide
Oppskrifter med agurk

Agurk kan brukes på en rekke måter - her finner du oppskriftene

Norskdyrket agurk finnes i en hver grønnsaksdisk og er en nødvendig ingrediens i mange oppskrifter, alt fra salater til drinker.

Endelig er jordbærene her og de kan nytes på utallige måter
Guide
Oppskrifter jordbær

Endelig er jordbærene her og de kan nytes på utallige måter

Jordbær får vi ikke nok av nå mens sesongen er på topp. Prøv en av disse oppskriftene med sommerens sunneste i hovedrollen.

Lag en digg toast med krabbesalat, aspargesbønner med hvitløk og safransaus på siden

Ferdigrenset krabbe er den beste fast-food som finnes. Perfekt til fredagskosen.

Miks en sørlandsk latino-drink i kveld
Ukens drink

Miks en sørlandsk latino-drink i kveld

Denne helgen oppfordres du til å ta en liten latino. Eller kanskje en stor, for denne drinken blir garantert ikke stående igjen på bordet - halvdrukket. Frisk kombinasjon av vodka og tequila gjør den til en potensiell sommerfavoritt.