Kveite med smørsaus og mandelpotetpure
Foto: Studio Dreyer-Hensley

Kveite med smørsaus og mandelpotetpure

Kveite regnes som en fet fisk, men fettet godt gjemt. Derfor blir det ikke for mye av det gode med en smørsaus og mandelpotetpure til.

Fremgangsmåte

Kveite:

1. Sett stekeovnen på 180 grader. Skrap fiskeskinnet godt, skyll og tørk. Skjær snitt i fiskeskinnet.
  2.  Kutt sitron og hvitløk i skiver. Legg halve sitronskiver og skiver av hvitløk i snittene. Pensle godt med olivenolje og dryss over salt og pepper.
  3. I stedet for olivenolje kan du pensle med smeltet smør eller legge noen teskjesmå biter med smør i snittene.
  4. Stikk inn steketermometeret i den tykkeste delen av kveita. Stek kveita til den har ca. 53 grader i kjernen, da er den fortsatt saftig. Husk at den ettersteiker noe når den kommer ut av ovnen.
  5. Dra av skinnet og kveita er klar til servering. Løft av fiskestykkene med en steikespade. Når kjøttet er tatt av, løfter du av hele beinet og resten av kjøttet er klart til servering.

Smørsaus:

1. Kok opp 2 liter vann med 3 ss salt.
  2. Kutt fenikkel og sukkererter i små biter. Kok fennikelen i 1 minutt, ha deretter i sukkerertene. Kok videre i 1 minutt.
  3. Hell av vannet og skyll grønnsakene i iskaldt vann til de er kalde. Dette kan gjøres på forhånd.
  4. Finhakk sjalottløk og grovhakk hvitløken. Surr løk og hvitløk sammen med kardemomme og stjerneanis i olivenolje til løken er blank.
  5. Hell over en god eplejuice og hvitvin. Kok dette ned til det halve. Hell i fløten og kok ned til det halve igjen. Rør inn smøret.
  6. Sil sausen over i en ny kjele og smak til med sitronsaft, salt og pepper.
  7. Kutt eplet i små terninger. Bland dill sammen med epleterningene, fenikkel og sukkererter. Hell den varme sausen over.
  8. Nå har du grønnsaker og saus i ett, klart til servering.

Mandelpotetpuré:

1. Skrell og kok mandelpoteter møre. Varm opp smør og fløte. Mos poteter med smør og fløte, juster mengden etter tørrheten på potetene. Smak til med salt og pepper.
  2. Legg mandelflak utover et brett, drypp litt olivenolje over og sett det i ovnen på 150 grader i ca. 10 minutter. Mandlene skal bli sprø og gylne. Ta dem ut av ovnen og legg dem på papir som trekker fett. Hakk litt frisk timian. Dryss mandelflak og timian over potetmosen.

Tips:
Poteter har litt ulikt innhold av tørrstoff. Vær oppmerksom på dette hvis du bruker andre potetsorter. Juster mengde matfløte. Mengden tilsatt smør kan du også justere ned hvis du ønsker mindre fett.

Mange flere deilige oppskrifter med kveite

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Godfisk.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.