Matsopp

01 August 2019 - 10:00

Kantarell (Cantharellus cibarius)

Kantarell. Foto: LICreate

Eggegul, traktformet med tykke gaffeldelte ribber som løper langt ned på stilken. Kjøttfull og myk. Fruktlignende lukt og mild smak.

Av og til er ettersmaken pepperaktig. Vokser i løv- og barskog i hele landet. Kommer allerede i juni.

Kan forveksles med: Falsk kantarell (Hygrophoropsis aurantiaca) som er seig, tynnkjøttet, oransjegul. Ingen matsopp, da den kan inneholde allergener.

Traktkantarell (Cantharellus tubaeformis)

Traktkantarell. Foto: Toni Laaveri

Gråbrun hatt, grågule ribber på hattens underside og gul stilk. Tynnkjøttet, hul og dyp traktformet. Mild lukt og smak. Vokser i granskog, dypt i mose, ofte vanskelig å få øye på.

Kommer sent i sesongen, gjerne september/oktober, og da ofte i rikelige mengder. Egner seg godt til tørking.

Tørking av sopp: Sopp tørkes best ved 40-50 grader i stekeovn med døren på gløtt, eller i et egnet tørkeapparat.

Kan forveksles med: Gul trompetkantarell (C. aurora) med sterk guloransje underside. Er mindre vanlig, men en god matsopp.

Blek piggsopp (Hydnum repandum)

Piggsopp. Foto: Floortje

Hvitgul, av og til med rødgult skjær. Glatt med ulike lange pigger på undersiden av hatten og nedover stilken. Kjøttfull. Behagelig lukt og smak. Vokser i løv- og barskog i hele landet. Kommer i juli.

Kan forveksles med: Rødgul piggsopp (H. rufescens), men den er spinklere og mer rødgul, kan være noe bitter på smak.

OBS: Bruk aldri brune piggsopper!

Fåresopp (Albatrellus ovinus)

Fåresopp. Foto: Henrik_L

Hvit, gråhvit eller gulaktig av farge. Matt og tørr hatt, som kan være oppsprukket.

Fåresoppen er en poresopp med ørsmå porer på undersiden. Flere sopper kan være sammenvokst. Mild lukt og smak. Blir gulgrønn ved tilberedning. Vokser i barskog, ofte dypt i mose. Vanlig i gammelskog på Østlandet og i Trøndelag. Kommer i juli.

Kan forveksles med: Franskbrødsopp (A. confluens) som er gulrød på farge og har besk smak som ikke er en god matsopp, men kan brukes om den avkokes på denne måten:  Soppen legges i kaldt vann og kokes i 10 min. Kokevannet kastes.

Steinsopp (Boletus edulis)
Stor, kjøttfull rørsopp med brun, nesten halvkuleformet hatt. Rørlaget på hattens underside er først hvitt og blir gulgrønt med alderen.

Det finmaskete årenettet øverst på stilken er et godt kjennetegn.

Steinsopp. Foto: hsvrs

Kjøttet er uforanderlig hvitt. Mild lukt og nøtteaktig smak. Ettertraktet matsopp. Alle milde rørsopper som vokser her i landet er spiselige.

Vokser i løv- og barskog. Kommer i juli/august.

Kan forveksles med: Gallerørsopp (Tylopilus felleus) som har hvitt rørlag som ung, senere rosa. Kraftig mørkt årenett på stilken. Besk på smak.

Granmatriske (Lactarius deterrimus)

Granmatriske. Foto: Henrik_L

Oransjefarget hatt med sirkelformete soner. Blir grønnflekket med alder. Granmatriske har gulrotfarget melkesaft, ses når man bryter i soppen. Kjøtt sprøtt og smuldrer lett. Mild smak, av og til noe besk.

Vokser i granskog. Kommer i juli. I furuskog vokser den nærstående furumatrisken (L. deliciosus) som alltid er mild på smak.

Karakteristisk for slekten riske (Lactarius): Alle risker har sprøtt, osteaktig kjøtt og melkesaft. Matriskene er de eneste soppene som har gulrotfarget melkesaft, sees når man bryter i soppen.

Rødskrubb (Leccinum versipelle)

Rødskrubb. Foto: hsvrs

Oransje eller mursteinsrød hatt, hvitt rørlag som med alder blir grågrønt. Hvit stilk med svarte små skjell, det vil si "skrubbet stilk". Kjøttet blir mørkt ved gjennomskjæring.

Vokser i løvskog under bjørk. Vanlig art i fjellbjørkeskog. Kommer i juli.

OBS : Rødskrubb skal aldri spises rå. Må stekes eller kokes godt for å unngå forgiftning. Soppen bør også avkokes før steking for å være på den sikre siden.

Avkoking: Soppen legges i kaldt vann og kokes i 10 min. Kokevannet kastes.

Kan forveksles med: skrubbsopper med røde hatter og brunskrubb (L. scabrum). Disse er spiselige.

Matblekksopp (Coprinus comatus)

Matblekksopp. Foto: Binnerstam

Hvit, høy og smal hatt med store flisete skjell. Skjellene blir mørke med alder. Spiselig så lenge skivene er helt hvite. Rosa og mørke deler må fjernes. Ta også vekk skjellene på hatten. Mild lukt og smak.

Matblekksopp bør oppbevares fuktig inntil den tilberedes. Ellers løses den opp i blekk, derav navnet. Kan ligge i vann eller i fuktig plastpose i kjøleskap.

Vokser i klynger på fet jord, gressplen, kompost. Kommer i august.

Kan forveksles med: Grå blekksopp (C. atramentarius) forårsaker forgiftning sammen med alkohol. Er ingen matsopp.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten