Kake
Barnevennlig bjørnebæriskrem

Denne fristende oppskriften på bjørnebæris kan lages som ispinne eller mellom kjeks.
20 Juni 2013 - 07:10

Juni måned er en travel måned for alle som har barn. Ettermiddagene fylles opp med avslutninger både på skole og fritidsaktiviteter. For meg er dette tiden hvor jeg søker enkle måter på å lage noe godt til barna.

Kaker til skoleavslutningen

Is er forfriskende, avkjølende og ved å blande inn frukt og bær får barna også en liten dose av «5 om dagen». Noe også de voksne har godt av og ikke minst setter pris på.

Glukose er trikset

Yoghurtis kan lages så enkelt som å blande naturell yoghurt med bær i en matprosessor og så fryse dette ned. Dette er den aller raskeste varianten, men vil du ta deg litt flid med å få en glatt og fin konsistens sammen med en deilig rund smak følger du oppskriften nedenfor.

Flere gode iskremoppskrifter

Glukose i yoghurtis gjør isen både mykere og søtere. En ingrediens som er kjekk å ha i kjøkkenskapet. Har du ikke glukose i kjøkkenskapet, kan du med hell bytte dette ut med lys sirup eller honning.

TIPS 1: Har du ikke iskremmaskin, kan du sette isen rett i fryseren. Husk på å røre i massen hver halvtime. Dette skal gjøres 5-6 ganger for det beste resultatet. Se flere kokketips

TIPS 2: Legg gjerne hele bjørnebær i formene du skal lage og hell over isen etterpå. Da får du en fin effekt og gode, deilige biter av hele bjørnebær i isen. Se flere kokketips

Du må prøve bjørnebær- og yoghurtis

Fremgangsmåte

Kok opp sukker og vann. Legg gelatinplatene i bløt i 5 minutter og ha dem deretter i sukkerlaken.

Miks yoghurt og bjørnebær i en foodprosessor og bland dette sammen med sukkerlaken.

Kjør blandingen i en iskremmaskin. Når massen har passe tykk konsistens, heller du isen i former og setter disse i fryseren.

TIPS: Har du ikke iskremmaskin, kan du sette isen rett i fryseren. Husk på å røre i massen hver halvtime. Dette skal gjøres 5-6 ganger for det beste resultatet.

TIPS: Legg gjerne hele bjørnebær i formene du skal lage og hell over isen etterpå. Da får du en fin effekt og gode, deilige biter av hele bjørnebær i isen.

Former:
Til å fryse porsjonsformer kan du bruke muffinsformer eller aluminiumsformer som man bruker til sjokoladefondant. Pinnen stikkes i isen etter 1 time i fryseren. Lag et lite kutt på siden av formen med en kniv for å stikke inn pinnen.

Du kan også fryse massen ned og ha en kule med is mellom to kjeks.

Lyst til å lage en annen iskrem er oppskriftene her

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få ukens kake som nyhetsbrev

Her får du svært så praktiske kokketips

Sendt inn av Anne Brith Davidsen (tekst og foto)

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.