Polenta med ragu av andelever

Polenta bør oftere på menyen - lettvint, svært fleksibelt og ikke minst vanedannende

Vi snakker rett og slett om maisgrøt som med noen får grep blir til den herligste middag. Her er det en saus med andelever. tomater og sopp, men det finnes et utall av andre løsninger om dette ikke frister.
15 September 2021 - 23:00

Polenta lages av maismel av ulike malingsgrad. Jeg liker medium best, og gjerne "sammalt" type - den også den mest næringsrike. Får du tak i økologisk polenta, er du enda nærmere den optimale løsningen. Det lønner seg altså å investere litt mer i denne hovedråvaren til dagens middag.

Det som er så genialt med polenta er at den rekker til flere måltider. Første dagen kan du servere den som rykende varm grøt, smakt til med smør og revet ost. Når den er kald, kan du skjære den opp i skiver og grille den - eller steke den i smør eller olje i pannen.

Jeg liker å legge polenta i toastjernet. Slik får du et supert tilbehør til middagen og et alternativ til så vel ris som poteter.

Men i dag må du prøve denne lettlagde oppskriften på ragu - altså saus/gryte - med tomater og andelever - og gjerne litt sopp om du har. Det smaker himmelsk. Er du ikke i andelever-modus, kan du gå for bare sopp. Det er i hvert fall en ingrediens det finnes godt om for tiden. Helt gratis ute i naturen.

Se våre andre oppskrifter med polenta

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Ragu med andelever på polenta

Fremgangsmåte

Ragu:
Rens andelever for finner og del i biter.

Vask og del tomater i terninger. Sjalottløk og hvitløk finhakkes. Varm olivenolje i en panne. Fres løk og hvitløk. Tilsett tomater og fres i 4-5 minutter. Tilsett bladpersille, rødvin og soyasaus og fres videre til væsken er nesten helt kokt inn. Ha i andelever og fres i 1-2 minutter. Smak til med salt og pepper.

Tips:
For ekstra smak, tilsett 2 dl fersk eller 1 dl tørket sopp (bløtet i vann) som has i for rødvin og soyasaus.

Polenta:
Kok opp lettsaltet vann. Hell polenta i en tynn stråle mens du pisker. La koke til den tykner (sjekk koketid på pakken). Spe evt med mer vann. Rør inn smør og parmesan.

Fordel  på en stekeplate med bakepapir og form en rund eller firkantet  "kake" - eller i fire porsjoner. Stek i olivenolje i panne eller på grill eller i ovn.

Når polentaen er passe sprøstekt på toppen, helles raguen over. Server umiddelbart.

Riv evt litt mer parmesan på toppen og dryss over litt hakket persille.

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.