Dette er basishyllas største vinskatt

Fra september har Fontalloro kvalifisert seg til fast hylleplass i 69 polutsalg og dens svært overbevisende lillesøster i samtlige pol i hele landet. Det er svært godt fortjent.
06 September 2017 - 14:45

Fèlsina Fontalloro 2011 er en lekkerbisken av de store og som bærer sine 14,5 prosent alkohol med største eleganse. Flasken jeg smakte for et par uker siden var enda hvassere enn første test som var for to år siden. Jeg tør nesten ikke tenke på hvor deilig den er i 2013 (som lanseres i spesialbutikker i morgen til kroner 391,50 - løp og kjøp), enn si hva den blir i 2015. De mellomliggende årene er ikke like gode (om enn på generell basis).

Med en pris på 400 kroner og en allerede stor fanskare kommer denne vinen forhåpentligvis til å klare seg i basis lenge etter at disse årgangene er lansert.

Er du i nærheten av Namsos-polet kan du kjøpe denne vinen for 318 kroner – det er en rest etter en tidligere spesialpollansering. Det ligger noen slengere av 2012  også den fra et spesialpolslipp på noen pol, men den når ikke opp mot 2011. Og sikkert ikke 2013 heller som jeg altså ikke har smakt ennå.

Mye historie i disse steinene. Foto: Colin Dutton
Colonia 2010

Fontalloro konkurrerer med de aller beste toscanere, også med Fèlsinas egen toppcuvee, Colonia. Dog ikke i 2010-årgang, som er «en sann klassiker allerede i duften». Men denne vinen som lages i et antall av 6000 flasker, koster mye, og er langt fra mer enn «dobbel så god» som sin lillesøster, selv om prisen sier noe annet. Vanligvis er ikke dette min favoritt fra Fèlsina, men akkurat i denne årgangen setter den betydelige spor etter seg. 2011-årgangen som jeg smakte sist vinter under Anteprima i Firenze, var klart mer påvirket av oppholdet i eik og hadde en litt for tørr ettersmak, mens 2009-årgangen som var i salg på spesialpolet for to år siden, var litt for moden/syltet i frukten og ikke minst var alkoholen litt for merkbar. Å lage slike svære viner er en risikosport – her er mye av alt – men når alt klaffer som med nevnte 2010-utgave, blir resultatet fantastisk.

Jeg skal møte produsenten senere denne uken og da får jeg kanskje svar på hvorfor.

Her finner du alle produsentens viner som er i salg eller har vært i salg

Fra vinmarken Rancia kommer Fèlsinas riserva som ikke er i salg i Norge akkurat nå. Foto: Bruno Bruchi fotografo +39335535

En annen veldig god nyhet fra samme produsent og polets basishylle, er at Fèlsina Chianti Classico 2015 er i kategori 1, altså absolutt alle polhyller. I denne minipolkategorien er den nå det helt klart beste kjøpet og vinen som sådan. Spesielt takket være at den har skiftet til den superlekre 2015-årgangen. Heretter blir valget lett, når jeg nesten gang må ta til takke med et av landets minipol.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl