Fra disse fatene kommer det noen solide røverkjøp
Foto: (Liz Mortensen)

Fra disse fatene kommer det noen solide røverkjøp

Vinene fra Ch. Thivin i Beaujolais bør absolutt få en plass i din kjeller.
07 April 2016 - 17:00

At viner av gamaydruen fra de beste jordsmonnene i Beaujolais, har stor lagringsevne, er hevet over enhver tvil.

Dette er de 10 cruene i Beaujolais

Côte de Brouilly er intet unntak, først og fremst takket være det vulkanske jordsmonnet og de bratte åssidene. Ch. Thivin er den mest tradisjonsrike vingården i dette Beaujolais-cruet, nå med sjette generasjon, 35 år gamle Claude-Edourad Geoffray, ved roret.

Smaker av voksstedet

Faren Claude er stadig med. Deres Ch. Thivin Côte de Brouilly La Chapelle 2014 er et solid stykke arbeid som holder i 10 år i en god kjeller. Og til en liten pris. En vin som bare smaker av druen og vokststedet. Det betyr godt med jordsmonnspreg, men også flott frukt og sin syrlighet. Her er det ikke tanninene som sørger for lagringsevnen selv om de er der, bare godt pakket inn i frukt og stedskarakter.

Det gjør at disse vinene minner lite om beaujolais nouveau - i tilfelle du var i tvil.

Slik var siste års beaujolais nouveau-stil

Gamay er – som pinot noir - ikke en veldig tanninrik drue. Den klassiske beaujolaismetoden karbonisk maserasjon som lar hele drueklasen være med i gjæringen, sørger både for maksimal frukt og for å hente ut struktur av stilkene gjennom den 2 uker lange prosessen slik den praktiseres hos Thivin. Når stilkene er fullmodne får du ikke de negative sidene i form av uttalt grønnpreg. Thivin vurderer ut fra hver vin hvorvidt stilkene skal være med i sin helhet eller ei. Generelt avstilkes 30 prosent av druene.

Aristokratisk

La Chapelle kommer fra Thivins bratteste sørvendte parsell med en helning på 50 prosent. Druene fra de aller eldste plantene – inntil 90 år - inngår sammen med druer fra østvendte Godefroy, i supervinen Ch. Thivin Côte de Brouilly  Cuvée Zaccharie som fortsatt er å finne i noen butikker i 2013-årgang. Den er kalt opp etter Zaccharie Geoffray som grunnla huset i 1877. Etter ham har det bare vært Claude-er i familien.

Mangelen på kreativitet når det kommer navnevalg, er kompensert gjennom vinkvalitet. Så til de grader at det ledende franske vinmagasinet Revue du Vin de France kaller dem Beaujolais' aristokrater.

Barrique vs store fat

Cuvée Zaccharie skiller seg fra den andre ved at den er modnet i barrique, men bare en tidel nye, og lengre enn de andre vinene. I 2013 brukte druene dessuten tre uker lengre tid på å modne enn i 2014 som var preget av svært høye temperaturer i juli. Men en kjøligere og fuktigere august rettet opp slik at de resulterende vinene i 2014 fikk tilstrekkelig friskhet.

Som i Ch. Thivin Côte de Brouilly Cuvee Griottes 2014, en annen av Thivins toppviner som får sine druer fra samme skråning som La Chapelle, bare lengre ned. Eller de mer drikkeklare Ch. Thivin Côte de Brouilly Les 7 Vignes 2014 og Ch. Thivin Côte de Brouilly Cuvee Clos Bertrand 2014 som begge for øvrig smaker fortreffelig til sesongens skrei eller torsk.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.