Gode kjøp i Chablis

Få vintyper gir samme sommerassosiasjoner som chablis. Kombinasjonen av sitrus, frisk frukt og havbris blir alltid vel mottatt enten den nytes alene eller til sesongens retter. For chablis er en av de mest fleksible matviner som finnes og må ikke nødvendi
30 Juni 2004 - 09:00

Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post. Se lenger ned for mer informasjon.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Domaine Gérard Tremblay tilhører den nye generasjonen av Chablis-produsenter. Familiestyrte bedrifter med kvalitet i alle ledd som ledetråd. Gérard som har god hjelp fra kona Hélène, er sjette generasjon Tremblay, men det var først med deres inntreden at familienavnet ble virkelig kjent. Eiendommen har vokst fra familiens opprinnelige 12 hektar til dagens 33. Vinmarkene fordeler seg på et stort antall små parseller, som jo er så typisk i Chablis, og teller ikke mindre enn 11 hektar innen premier cru og 0,62 hektar grand cru (Vaudésir).

Og det er Tremblays fire premier cru'er som har skapt det gode renomméet. I Norge finnes i øyeblikket to utgaver, Chablis 1er Cru Côte de Lechet 2004 (47065) og Tremblay Chablis 1er Cru Fourchaume 2004 (47066) som begge gir imponerende valuta for pengene. De fleste premier cru'er koster nemlig fra to hundrelapper og oppover.

Selv om chablis på premier cru-nivå tjener på lagring, er begge vinene deilige allerede. 2002 er en meget god årgang med flott balanse mellom frukt og syre, som er selve livsnerven i en chablis. Tremblays utgaver er svært gode representanter for dette året. Som seg hør og bør, lar Tremblay druenes gode egenskaper komme til uttrykk fullt ut. Derfor behandles druene med største forsiktighet fra det øyeblikket de leveres til pressing. Pumper er bannlyst under selve fremstillingen. Tyngdekraften utnyttes slik at vinen forstyrres minst mulig. Bruken av eik er dessuten meget forsiktig. Kun en femdel av premier cru-vinen har vært innom fat og det i inntil fem måneder, som regel kortere.

Mens Côte de Léchet 2002 er intenst mineralsk men likevel svært innsmigrende, er Fourchaume 2002 mer parfymert og "søtere" i frukten. Forskjellen skyldes jordsmonnet og lokaliseringen. Léchet ligger på venstre side, på premier cru-siden, av elven Serein som deler Chablis i to. Fourchaume derimot ligger på høyre side av elven, i forlengelsen av den såkalte grand cru-åsen som danner en form for amfiteater mot byen Chablis. Det dype laget av mergel gir i kombinasjon med sørøstlige soleksponering mye frukt og fylde i den endelige vinen. Det steinete og skrinne jordsmonnet i den bratte Léchet-vinmarken, som også har en solrik eksponering, gir større mineralsk kraft og mer intens syre i vinen. Begge er store og kraftige viner som vil utvikle seg i minst fire-fem år i kjelleren og som kan få følge av ikke bare sjømat men også lyst kjøtt som god kylling eller svin. Gjerne med kremet saus.

Tremblays vanlige chablis i 2002-utgave, Gérard Tremblay Chablis 2005 (47064) fortjener også oppmerksomhet. For selv om den ikke er den aller billigste, ligger den i det nedre prissjikt for vanlig chablis samtidig som den holder høy kvalitet. En meget ren og klassisk tolkning, og akkurat slik vi vil at en chablis til skalldyrtallerkenen skal være, frisk og fruktig med elegante mineraltoner. Den passer også perfekt til kaldretter med parma- eller serranoskinke eller kylling. En deilig munnfull som veldig godt lar seg nyte alene under en parasoll. Nå er det sommer!

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen - som MMS og SMS
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det som SMS eller MMS-tekstmelding på mobiltelefonen din.

w MMS:
Skriv Ukens og send til 2004.
Du mottar deretter Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - hver tirsdag.
Tjenesten koster 5 kroner pr. mottatt melding.
Vil du stoppe tjenesten, skriver du Ukens stop og sender til 2004.

w SMS:
Skriv varsle ukensvin og send til 1986. Du får Ukens vin sendt som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kroner 5 pr. mottatt melding.

Bestille SMS kun én gang: Skriv ukensvin (i ett ord) og send til 1986. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Ukens vin som e-post er en ny spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.

Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl