Ikke gitt deg hen ennå? La det bli ditt sommerforsett

Matassa er alle naturvinelskeres førsteelsker. Tom Lubbe er mannen bak den magiske porteføljen fra denne sørfranske eiendommen som kan bli også din sommerforelskelse.
05 Juli 2017 - 13:45

Matassa Blanc 2015 er elskovobjekt nummer ett. En rik og konsentrert vin med masse tørket frukt-sødme, flott syre og saltaktig finish. En fantastisk matvin til gode retter med lyst kjøtt eller ost. Og en vin som faktisk trenger tid. Den tåler sikkert minst 8 år i kjelleren. Om du ikke har tid, husk for all del å bruke store glass som du ville gjort om det var snakk om en virkelig god burgunder.

Dette er ikke en vanlig hvitvin fra Sør-Frankrike, og i hvert fall ikke fra Roussillon hvor den kommer fra. Men druene er solide representanter for regionens opprinnelige og stolte vinhistorie, altså før masseproduksjonen tok overhånd i etterkrigstiden. Vi snakker om macabeo, muscat, både petits grains og alexandrie samt grenache gris for de hvite, og grenache noir og carignan i blanding med hvite druer for de røde.

Naturvin uten feil

Eldgamle vinstokker bidrar med råvare til Matassa-suksessen.

Felles for Matassa-vinene er at druene kommer fra virkelig gamle vinstokker, opp mot 120 år gamle, som har kjent et langt liv før sprøytemidler og kunstgjødsel ble introdusert for å pushe grensene for hva en plante kunne yte av druer. Siden Matassa ble etablert i 2003 og Tom og kona Natalie Gauby lette etter druemateriale fra mer eller mindre glemte parseller i det karrige skiferjordsmonnet, har de praktisert økologisk/biodynamisk druedyrking.

De er ikke alene om å slåss for områdets renomme

I vinkjelleren er det såkalt lavintervensjonspraksis som gjelder og de hvite vinene lages i stor grad som de røde med lang skallkontakt, som regel tre uker hos Matassa, i sementtanker eller stor brukte fat. Det gir mye struktur til vinen, rett og slett tanniner, noe som bidrar til å gjøre den lagringsdyktig. At de verken klares og filtreres bidrar også med mye byggemateriale samtidig som det forårsaker bunnfall – også kalt «klumper i vinen». Matassa er ikke uventet en av favorittene hos Noma og en rekke andre trestjerners restauranter.

Det er heller ingen ny forelskelse fra min side

Men som med alt som lukter av «hipstervin» er det alltid noen som ikke vil eller klare å like en slik vin, uansett hvor vellaget og feilfri den er.

Tom Lubbe tar seg ikke nær av om noen kaller ham hippie så lenge de ikke kan overbevise ham om at det er andre måter som er bedre å lage vin på enn måten han gjør det . Bilde: O. Svendsen

Druerestene er sågar sendt hele veien til Stockholm for å bli til øl

Det gjelder i enda større grad for Matassa Marguerite 2015 som har mer av de typiske naturvintrekkene, hvilket vil si mer skalltørrhet/tanniner i smaken og svakt oksidativt preg. Men det at den er laget av de aromatiske druene muscat a petits grains og muscat d’alexandrie gjør den også veldig blomsterpreget.

Bedre veggisvin får du knapt

Matassa Alexandria 2016 er en ren muscatvin og bringer derfor mye blomster og appelsintoner opp i dagen, eller skal vi si nesa. Den er imidlertid så langt unna du kan komme en annen «blomsterbukettvin», nemlig moscato d’asti, for Alexandria er helt tørr og absolutt ingen dropspose. Med sin tørre friskhet, balanserte aromaintensitet og 10,5 prosent alkohol er den sommervinen par excellence.

Det finnes også en rød Matassa, som er utsolgt for tiden, men den kommer snart igjen i ny årgang, og er heldigvis ikke alene. Felles for Matassas røde viner er at de har en god del hvitvinsdruer i miksen. Matassa Coume de l'Olla Rouge 2015 er ved siden av Matassa Rouge den som har mest røde druer i miksen med grenache (noir) som hoveddrue. En sødmefylt og leskende vin med fint bitt og god tørrhet, men likevel med mye frukt. Et supert følge til vegetarmat, eller et grønnsaksdominert kjøkken.

Matassa Romanissa er en noe mer spennende vin siden den er laget av en annen grenachevariant, nemlig lladonner pelut, som har dunete blader. Den er av betydning for Roussillon siden den reddet området etter vinluskatastrofen. Det var lite ressurser til nyplanting og denne druesortens evne til å holde fuktigheten selv i de tøffe forholdene som tramontana-vinden skaper.

Rødvin, hvitvin og/eller rosevin?

Druene er mindre, med tykkere skall og høyere syre sammenlignet med vanlig grenache. Matassas versjon er en virkelig lekkerbisken med nydelig kjøttfull og delikat bærkarakter, leskende med godt bitt. Topp til lam eller andre gode kjøttretter. Akkurat nå er 2015 utsolgt, men det er kommet et parti med 2012 som er interessant å smake nå, tre år etter den ble lansert første gang.

Casot er indrefileten av Romanissa-vinmarken, men har andre druesorter, nemlig 90 prosent grenache gris som er en hvitvinsdrue og litt carignan. Grunnen til denne besynderlige blandingen er at druene er plantet sammen, såkalt field blend, og siden 2012 er de to druene vinifisert sammen.  Det gir en mellomting mellom en hvit-, rose- og en rødvin og dermed en helt annen vinstil. Og Matassa Romanissa Casot 2015 er leskende og fruktig, men med rundere tanniner. En deilig munnfull med andre ord som understreker Matassa-porteføljens unike karakter.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før