Lei Burgund? Her får du mye mer for pengene

Druen er en annen, men få andre gir så langlivede viner som chenin blanc fra Loire.
Aase E. Jacobsen
08 August 2015 - 16:56

Patrick Baudouin Savennières 2011 er en imponerende vin til prisen. Den er ekstremt mineralsk, men byr også på aprikos, sitrus, urter og ikke minst en flott syrestruktur. Dette er vin som holder lenge.

Fra Patrick Baudouins vinmarker.

Her vises chenin-druens evne til å «suge opp» karakter fra det sterke skiferjordsmonnet i Savennières-appellasjonen. 2011 er dessuten en super årgang for akkurat denne delen av Loire.

Derfor er Savennières så unik

Slike viner lages ikke i store mengder, til det er utbyttene fra de ofte små parsellene altfor små. Men siden Patrick Baudouin har en stor, og ikke minst spennende portefølje å tilby det norske markedet, er det nok av andre godbiter.

Aller best tilgjengelighet er det av Effusion Anjou Blanc 2013 som i denne kjøligere årgangen er en slank, men representativ versjon av tørr chenin blanc fra vulkansk jordsmonn som det også finnes noe av her.

Les Saulaies Anjou 2010 er laget over samme lest, men av druer fra skiferjordsmonn. Mer fylde er det i Le Cornillard Anjou Blanc 2012 får sine druer fra en svært bratt og steinete skifervinmark. Det kjennes på smaken, for den er åpen og rik med typeriktige chenin-toner som aprikos, våt stein, god fruktsødme og bra syre. Og ikke minst et veldig godt lagringspotensial.

Det gjelder i enda større grad Les Gâts Anjou Blanc 2012 som er laget av druer fra inntil svært gamle vinstokker som vokser i skiferjordsmonn.

Det finnes enda flere viner fra Patrick Baudouin, men det er bare disse som er i Norge.

2012 var ikke et toppår for Midt-Loire sine juveler, nemlig edelråtevinene. Det var derimot 2005 som ga druer med veldig høy konsentrasjon, god syre og rikelig med botrytis. Det kommer til uttrykk gjennom Maria Juby 2005, en veldig god representant for vinstilen Coteaux du Layon som er en av aller mest levedyktige vinene i hele Loire (og Frankrike, sågar hele verden).

Her kan du lese mer om Coteaux du Layon

Akkurat denne vinen er kalt opp etter Patrick Baudouins oldemor som etablerte vingården på 1920-tallet. Det finnes derfor veldig mye gamle vinstokker blant dagens 10 hektar med chenin blanc. Men Patrick som overtok i 1990, har utvidet arealet siden den gang.

Parsellen i Savennières ble overtatt og plantet i 2009. Men druene til den omtalte 2011-utgaven er laget av kjøpte druer fra naboparsellene, i påvente av at egne vinstokker skal bli voksne nok.

Felles for alle vinmarker, enten de har vært i familiens besittelse siden starten, eller er kommet til etter hvert, er at de dyrkes etter økologiske prinsipper. Samtlige viner spontangjæres for maksimalt terroir-uttrykk, og bruken av svovel er minimal.

Den kanskje fremste «terroiristen» av alle møter du her

Som ser hør og bør lager Patrick Baudouin også rødvin. Les Coteaux d’Ardenay 2011 er en typisk vin for området, med cabernet franc som hoveddrue. Robust med moderat alkohol og tydelig naturvinpreg, men som vinner mye på å helles i en karaffel.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.