Cipressi
Oppdag en ny italiensk vin. Den kan bli din favoritt

For vin av den gjenoppdagete druen tintilia er virkelig er perle. Disse er dessuten økologisk produsert.
05 August 2016 - 13:53

Macchiarossa Tintilia del Molise 2011 er en veldig spennende vin som absolutt er annerledes enn de fleste italienske viner du har smakt. Men da selvsagt i positiv forstand, for samtidig med at den har veldig god frukt, syre, stofflighet og bitt, er aromabildet noe for seg selv. Dette er en ganske kraftig vin, og ingen sommerleskedrikk, som trenger rikere kjøttretter. Men du kan godt nyte den i romslige glass etter at mørket har falt på, enten alene eller til osten (ikke blåmugg, men de hardere typene går fint).

Lavt utbytte ga kroken på døra

Eller du kan selvsagt legge den i kjelleren, og det trygt, dette er vin med godt lagringspotensial, sikkert 10 år.

Druens historie går tilbake til oldtiden, men har hatt en mørk periode før den ble gjenoppdaget på 1990-tallet. Derfor er det ikke så mange i dag som kan dokumentere lagringspotensialet. En av dem som har æren for at tintilia er tilbake i vinmarkene i det søritalienske fylket Molise, er Claudio Cipressi.

Claudio Cipressi.

De ble klart at denne druene har egenskaper som skiller den fra den mer ordinære montepulciano som på det tidspunktet dominerte i Molises vinmarker. Årsaken til at tintilia som bare vokser i Molise, i sin tid ble forlatt og fortrengt av montepulciano, var det lave utbyttet. I dag er derimot slike egenskaper svært ettertraktet.

Skapt for matbordet

Claudios anstrengelser bar frukter, for fra 2011 var Tintilia del Molise DOC en realitet. I dag er druen hans viktigste og dekker 11 av vingårdens 16 hektar. Beliggenheten er i San Felice del Molise ved 500 m.o.h., rundt 25 km fra Adriaterhavet, på samme breddegrad som Roma. I dette mindre «trafikkerte» området av Italia er det ikke uventet landbruk som er levebrødet, vindruer, oliven, ulike typer korn, grønnsaker og frukt. Mattradisjonene er like rike som i resten av Sentral- og Sør-Italia.

Tilgjengelig i Norge er også Sette Vigne Tintilia del Molise 2012 som er en helt ny tintiliavin fra Claudio. Den har mye av de samme tonene, heller ikke den er modnet i fat, men har et godt potensial. Ikke minst fungerer den veldig godt gjennom hele kvelden også midtsommers.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.