I England brukes uttrykket "sweet tooth". Her på berget har desserter ikke alltid stått like mye i fokus, verken hos profesjonelle eller amatører.

-Når hobbykokker skal diske opp med noe ekstra, tror jeg mange legger så mye energi i forrett og hovedrett at de ikke har mer å gi når de kommer til desserten, og da har det vært lett å ty til en ferdigkjøpt is eller hermetiske pærer, sier Sætre og fortsetter:
-Nå er dette er i ferd med å forandre seg. Det er blitt en mye større kvalitetsbevissthet når det gjelder råvarer. Nå får du, for eksempel, kjøpt ordentlig vaniljestang i de fleste velassorterte kolonialbutikker, folk begynner å gå lei syntetiske erstatninger. Som en konsekvens av denne kvalitetsbevisstheten foretrekker stadig flere egne desserter framfor ferdigkjøpte industriprodukter.
Dessertens renessanse

Restaurantene ansetter dessertkokker, og respekten for desserthåndverket stiger. Og det skulle bare mangle, for den nye generasjonen dessertkokker består stort sett av kokker som har tatt ekstra utdanning i tillegg til vanlig kokkeskole.
-Det er nesten umulig å bli skikkelig god hvis du skal holde på med både salt og søtt, mener Sætre, som tilhører gruppen unge kokker som har tatt konsekvensen av dette; for å spesialisere seg på det søte kjøkken gikk han i lære hos både Erichsen Konditori i Trondheim og Bagatelle i Oslo etter den vanlige kokkeutdanningen.
Nøyaktighet viktigstEn egen norsk dessertbok er sjelden vare, men Cappelen hadde tro på prosjektet og dro til med et opplag på 5000 av Sans for det søte, og boken har solgt jevnt og trutt siden den kom i 2002, både til amatører, kokkeelever og profesjonelle, forteller informasjonssjef Anne Østgård.
I begynnelsen av dessertboken formaner Sætre: "HUSK å alltid lese igjennom hele oppskriften før du setter i gang med en dessert eller kake. Det er viktig å forsikre seg om at du har alle de nødvendige ingredienser..." og gjennom resten av boken fremgår det at en vellykket dessert er avhengig av nøyaktighet, ned til deler av en eggeplomme. Men selv om oppskriftene er nøyaktige nok for proffene, skal en nybegynner også lykkes. Alle målene er nøye angitt og ingenting er tatt for gitt.

-Vil jeg at leseren skal bruke slikkepott, så skriver jeg det, sier Sætre. Alt skal være forklart slik at alle som følger oppskriftene får et vellykket resultat, uansett forkunnskaper. - Min kone har vært til stor hjelp, hun har slått ned på kokkesjargong med hard hånd. Dessverre er det likevel noen som ikke er nøye nok, viser det seg, det vet han fra e-poster han får når noe skjærer seg, men vanligvis er det ikke så vanskelig å finne årsaken. Heldigvis er de fleste meldingene fra fornøyde lesere.
Balanse er hemmelighetenSætre er opptatt av balansen mellom det søte og det syrlige - tekstur og fylde. Er ikke alle disse komponentene til stede blir desserten uinteressant, det syrlige må være der for å fremheve det søte, det myke og fyldige fremheves mot en sprø tekstur. Her mener Sætre at vi nordmenn har mye å lære av asiatene, og røper at han elsker å reise, gjerne til Østen, men særlig til Spania og Italia, og også i Sverige og Danmark er det mye man kan plukke opp, mener han.
Sjokoladene, den nye vin

Sjokolade kommer bare mer og mer, slår Sætre fast. Det er snakk om sjokolader som passer i mange forskjellige kombinasjoner, med frukt, med bær, med konjakk eller søte viner og så videre i det uendelige. Sjokolade er på mange måter som vin. Det er mye som skiller de forskjellige sjokoladetypene fra hverandre alt etter hvor kakaobønnene er dyrket og hvordan produksjonsprosessen har vært, og du kan trene deg opp til å kjenne forskjell på sjokolade på samme måte som med vin, mener han, og forteller om en økende interesse for kurs om temaet.
- Firmaer som før ville dratt på rafting når de skulle finne på noe spesielt for kunder og ansatte melder seg nå på mat-smakingskurs, forteller Sætre, og som populær kursholder har han nok ikke noe i mot det.
Barndom på kjøkkenetSverre Sætre vokste opp i en familie som var glad i å lage all slags mat. De plukket bær og fisket når de hadde tid til det, bakte sitt eget brød, røkte og gravde fisk.
- Kjøkkenet var oppholdsplassen, minnes han, i stua var vi nesten aldri. Men om foreldrene var aldri så matglade, var bestemor den viktigste for utviklingen av barndommens matinteresse. Hun var hjemmeværende og unge Sverre hadde mulighet til å tilbringe mange spennende timer på kjøkkenet sammen med henne. Kanskje var det hennes fortjeneste at han fikk sans for det søte?
Vil du vite mer om Sverre Sætre kan du gå til: http://www.sverreskonditori.no/
Tekst: Andrea Søndervik
Foto: Eva Brænd