Salat med mais, svarte bønner og avokado

Lag en stor bolle mettende salat med mais, svarte bønner og avokado
Foto: (Kris Kirkham/ fra kokeboken Lekkert av Sabrina Ghayour)

Lag en stor bolle mettende salat med mais, svarte bønner og avokado

Denne salaten er perfekt når det er mange til bords - enten servert alene eller som del av et større festbord.
10 August 2022 - 00:00

Ferske spenstige maiskolber begynner å fylle grønnsakshyllene, så da er det bare å finne flest mulig bruksområder for godsakene.

Som denne mettende salaten med mye smak og et pent kick.

Se alt annet du kan lage med mais

Bak denne herlige salaten står den britisk-iranske suksesskokebokforfatteren Sabrina Ghayour. Oppskriften er en av mange lekkerbiskener i kokeboken som heter nettopp Lekkert på norsk. Og undertittelen enkle hverdagsretter. Da skjønner du at du har litt å strekke deg etter, men når det er sagt er disse rettene lettlagde selv om de inneholder mange ingredienser. Det som er sikkert er at hver og en er nøye utvalgt. Derfor passer disse rettene også som del av et festbord.

Dette er hennes andre kokebok på norsk. Den første het Persiana, og røper Sabrinas opprinnelse, men inspirasjonen er ikke begrenset til Iran, derimot hele  Midtøsten og det østre Middelhavsområdet.

Denne oppskriften er fra Persiana

Senere i høst kommer hennes tredje kokebok på norsk, Bazaar, som er en ren vegetarbok. Sabrinas siste kokebok på engelsk er en videreføring av Persiana men med hovedvekt på hverdagsmaten.

Sabrinas motto for sin matlaging er "mest mulig smak, minst mulig styr". Det er nok en av årsakene til hennes store popularitet.

Her får du svært så praktiske kokketips

Salat med mais, svarte bønner og avokado

Fremgangsmåte

1. Kok maiskolbene i cirka 10 minutter i en kjele med kokende vann, til de er møre.
  2. Hell av kokevannet, og skyll maiskolbene under rennende kaldt vann til de er avkjølt. La dem renne godt av.
  3. Hold hver maiskolbe rett opp og ned på et skjærebrett, og skjær av maiskornene i strimler, fra toppen til bunnen av kolben.
  4. Ha maiskornene i en bolle sammen med resten av ingrediensene, og bland godt. Smak til med
    salt og pepper, og server.
  5. Server alene eller som del av et festbord med for eksempel kyllingvinger eller grillmat.

Tips:
Dette er en stor salat, så halver ingrediensene hvis du vil lage litt mindre.

Se alt annet du kan lage med mais

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Fra kokeboken Lekkert av Sabrina Ghayour

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.