Det er lokalet som tidligere huset Håndshaker Bar, i Henrik Ibsens gate i Oslo, som siden mars 2009 har vært fylt av Sense. Og de tre innehaverne Peter Balkeværn (tidligere Nichol & Son), Fredrik Sandin (tidligere Altia) og Henrik Jakobsen (tidligere Bakgården, Kristiansand) var ikke et øyeblikk i tvil om at dette var stedet, til tross for det beskjedne antall kvadratmeter.
- Dette er ikke en cocktailbar, men en bar for god drikke, forklarer Sandin og fortsetter:
- Vi har ikke plass til alle hyllevarmerne som trengs for å lage mange klassiske cocktails, men vi lager mer enn gjerne våre egne utgaver av enkelte klassiske cocktails, noe som gjør drinkene bedre tilpasset den moderne gane.
Drikkekultur står sterkt på Sense. - En cocktail bør drikkes på samme måte som et godt glass vin. Den skal nytes, både dens duft og smak, sier Sandin og Jakobsen legger til: - Når 70 prosent av det som drikkes i norske barer er enkle drinker, er det helt klart en utfordring å få gjestene til å bruke tid på hver drink, men vi har likevel tro på det.
Men det er ikke noe jåleri å spore bak bardisken. - Vi har ingen forbud og lager det gjestene ber om, sier Jakobsen. Menyen som lister opp "drinks for the dedicated" er egentlig til for å gi gjestene rettledning. Men de prøver alltid å "intervjue" gjestene for å finne mest mulig treff med menyen. - Det er viktig å skape fortrolighet slik at gjestene opplever å få valuta for pengene, understreker Sandin og legger til.
- Ofte er det et stort gap mellom gjestene og de som står bak bardisken når det kommer til smak og preferanse. Vi prøver derfor å finne smaksretninger som folk virkelig liker og som folk er villige til å betale en hundrelapp for.
- Ellers er det mange av de klassiske cocktailene som skiller seg for mye fra dagens preferanser. Vi holder oss også unna veldig søte og veldig syrlige drinker, forklarer de tre som er relativt samstemte når det kommer til hvordan en god drink skal smake.

- Det er også en effektfull symbolsk gest overfor gjesten hvor vi innrømmer at vi lager drinkene slik vi liker dem, men at vi er åpne for at gjesten ikke alltid er enig, fyller Sandin ut med.

Men Sense er ikke bare duft og smak og flytende væske. Så vel lys som lyd betyr mye. Fjerdemann i gjengen, Nico Jørgensen, tar seg av lyden, og svenske Sound Precision har vært sterkt involvert i utformingen av stedet. Alt er plassert med ett formål, for å få optimal lyd. Det er som med en god drink; du skal ikke kjenne alkoholen, men effekten skal være der. Nå spilles det relativt dempet og behagelig på Sense, en form for cocktail-lounge-house, men lydnivået er ikke konstant.
- Veldig ofte er lyden på barer dårlig. Her får du nattklubbfølelsen uten lydnivået, og uansett hvor du er i lokalet, er lyden like god, forklarer Balkeværn. Dessuten kan den reguleres og tilpasses de ulike "avdelingene" i baren. Selv det som ser ut som kunst på veggene, er der for lyden. At rammene samtidig er utformet slik at de har en visuell verdi, er en bonus.
Når det kommer til innredningen, er det ArtTech som er samarbeidspartner. Men fortsatt med samme mål, for selv valget av det innbydende alcantaratapetet er styrt av lydformål. - Det var viktig for oss å bruke materialer som ville se "nytt" ut etter ett års bruk, og som også ville se fint ut i dagslys, ikke bare i den kunstige belysningen, understreker Balkeværn.
Synssansen er heller ikke glemt. LED-belysningen styres fra baren, både hva gjelder intensitet og farger. Den kan programmeres til 16 millioner fargenyanser. Og den varieres etter hvor mange som er i baren, ønsket stemning, tid på kvelden og så videre. Men Sense er ikke et partysted. Målgruppen er 30 +.
- Det er egentlig ingen begrensninger for hvem som får slippeinn bortsett fra at du må være en hyggelig person som kan betale for det du bestiller. Dessuten må antrekket være "decent". Hvis du er litt for streng med hvem du slipper inn, så har du så utrolig mye igjen for det i lengden. Det er nok av andre steder som kan ta i mot de som er på jakt etter fylla, hevder Jakobsen.
Foto: Eva Brænd