Ukens drink
Piña colada som juledrink?
Foto: (Julie H. Amundsen)

Piña colada som juledrink?

Piña colada smaker nemlig helt fantastisk på denne tiden av året og er et fint hvileskjær oppi all akevitten og juleølet.
01 Desember 2016 - 09:56

Mange lurer nok på hvorfor jeg tar frem en drink som en piña colada på denne tiden av året, det er jo regnet som en sommerdrink.

Vel, svaret er ganske enkelt. Julen er for meg en tid hvor man spiser det man vil, drikker det man ønsker uten å tenke på eksempelvis kalorier som resten av året. For meg er piña colada en av mine absolutte «guilty pleasure»-drinker, som jeg kan drikke når som helst og hvor som helst – bare den er bra laget.

Når vi kommer til historien bak drinken, er den fylt av myter og legender.Noen sier at piraten Roberto Corfresi serverte sine sjømenn en blanding av rom, ananasjuice og kokosnøtt. Men etter at han ble henrettet i 1825, forsvant også oppskriften på hans «proto-colada» med ham.

Prøv shakeren i stedet for blenderen

Den tidligste tilnærmelsen er fra 1922 i Travel Magazine som omtaler en blanding av ananasjuice, rom, sukker og lime ristet over isbiter.

Men det mest sannsynlige historien er fra Caribe Hilton i San Juan, Puerto Rico hvor Ramon «Monchito» Marrero Perez hevder å ha oppfunnet drinken og det sågar den 16. august 1954.

Oppskriften til Perez inkluderer 2 deler hvit rom, 1 del kokoskrem, 1 del fløte og 6 deler fersk ananasjuice. Den ble mikset i en blender og det har lagt grunnlaget for det de fleste forbinder piña colada med, nemlig en slush eller frozendrink fra en blender.

Men jeg holder en knapp på en variant fra shakeren.

Se alle våre andre oppskrifter på denne drinken

Gå ikke glipp av ukens drink - bestill vårt gratis nyhetsbrev

Bartenderens Piña Colada

Fremgangsmåte

Fyll en shaker med isbiter og ingrediensene. Rist og sil over i en rocksglass (eller cooupette) med isbiter. Pynt med en ananasskive, frisk eller tørket som på bildet.

Tips:
Varier med ulike romsorter etter smak, enten lys eller mørk fatlagret. Jeg er også fan av agricolerom i min Piña Colada.

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Chris Grøtvedt

Vurder oppskriften

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske