Morellkake

Har du moreller til overs, bruk dem i denne lekre kaken
Foto: (Christian Brun/Brodogkorn.no)

Har du moreller til overs, bruk dem i denne lekre kaken

Det er mye godsaker i denne krokanbløtkaken, men morellene gir den det lille ekstra. Slik at du får lyst på et stykke til.
04 Juli 2019 - 13:00

Det nærmer seg sommerens høydepunkt. For noe av det beste i livet er å kunne plukke moreller fra eget morelltre. Men de fleste av oss må nøye oss med moreller fra butikken, og som regel er de importerte. De norske morellene er i ferd med å modne, ifølge fruktbonde og ølbrygger Ingeborg Lindheim i Gvarv, som også bruker morellene i ølbrygggingen.

Moreller kan altså brukes til mye, og siden holdbarheten i fersk tilstand er forholdsvis dårlig, er det lurt å sylte eller fryse. Da kan du bake en slik kake også midtvinters. Men da med syltet frukt på toppen.

Slik sylter du bær og frukt

Skaff deg ukens kake-tips som e-post

Morellkake

Fremgangsmåte

Krokan:
Smelt sukkeret lysebrunt i en kjele på middels varme. Finhakk mandlene og rør dem inn sammen med smør. Hell blandingen over på bakepapir, avkjøl og knus fint med en kjevle.

Kakebunn:
Pisk sukker og smør hvitt og luftig. Bland inn ett og ett egg, og visp godt imellom.

Sikt melet og bland med bakepulver og kakao. Visp det tørre vekselvis inn med fløten.

Ha bakepapir i bunnen av en 22 cm rund form og bre røren utover. Stek kakebunnen nederst i ovnen ved 180 °C i ca. 40 minutter.

Fyll:
Fjern steinene i morellene. Kok opp moreller, sukker, vann og likør til bærene er myke. Avkjøl blandingen.

Tips:
Bruk gjerne maraschinolikør som er en blank italiensk kirsebærlikør.

Smørkrem:
La smøret bli mykt. Pisk smør og melis luftig. Visp sammen eggeplommene, og bland de inn i røren litt etter litt mens du pisker. Ha 3⁄4 av den knuste krokanen i smørkremen. Resten skal brukes til pynt.

Montering:
Del kaken i to. Smør et lag smørkrem på den ene delen og fordel de kokte morellene over.

Legg den andre kake­delen over og smør et tynt lag krem rundt hele kaken. Klem resten av krokanen langs kanten av kaken.

Ha litt smørkrem i en sprøytepose med stjernespiss, og pynt i en sirkel på toppen av kaken. Pynt med utkjernede moreller og noen blader sitronmelisse.

Tips:
Kaken kan endres og varieres med sesongens frukt og bær.

Slik sylter du bær og frukt

Her finner du mange oppskrifter til deilige sjokoladekaker

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Få ukens kake som nyhetsbrev

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.