Disse cava-ene er like gode som champagne

For 145 kroner får du en knallgod boblevin. Legger du på 25 kroner får du en virkelige lekkerbisken.
16 November 2015 - 11:00

Glem prosecco. Det er stort sett bortkastete penger. Velg heller det som er ekte boblevin, nemlig vin laget etter klassisk metode med flaskegjæring og modning på bunnfallet.

Slik blir boblene til

Og aller helst usøtet vare, altså brut nature, non dose eller extra brut. Siden malolaktisk gjæring som omdanner eplesyre til bløtere melkesyre, ikke får lov å skje, sikres dessuten maksimal friskhet.

Det er oppskriften bak cavaprodusenten Pedregosas viner. Pedregosa Reserva Clos Brut Nature 2012 er dessuten et funn til prisen.

Den har det som forventes av en god musserende, friskhet, renhet, god fruktighet, fint skum, lett lagringspreg og ikke minst tørrhet.

Den er ikke bare et stykke solid håndverk, men er også laget av økologisk dyrkete druer. Hvilket er en sjeldenhet, ikke bare blant cavaer, men også for musserende vin som sådan.

Men den største sensasjonen fra denne produsenten er Pedregosa Reserva Millesime Brut Nature  2011. Mens den andre har ligget 22 måneder på bunnfallet (minimum for champagne er 15 måneder og for cava 9 måneder), har reserva-utgaven 36 måneder bak seg. Det øker aromakompleksiteten og bidrar med mer fedme.

Ruben Pedregosa Castelo er vinmaker og demonstrerer her håndplukking av druene.

Men det ekstra raffinementet skyldes nok aller mest at den er laget av helt andre druer enn det som er vanlig for cava.

Mesteparten er pinot noir og en del chardonnay – akkurat som for en god champagne – og bare litt macabeo. Den «enkleste» cavaen er på sin side mer representativ siden den har de tre viktigste cavadruene i miksen, og med den kvalitativt mest interessante xarel-lo som hoveddrue.

Vi snakker rett og slett om en imponerende god cava som erstatter virkelig gode champagner i mange sammenhenger. Og det til halve prisen - eller ikke det en gang.

På vingården til familien Pedregosa er det også flere husdyr som bidrar på sitt økologiske vis.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.