Lei barbera? Denne har mye mer å by på for samme pris

Når «enkleste» nivå fra Piemonte smaker så godt som denne, blir det fest.
Aase E. Jacobsen
18 September 2016 - 14:28

Principiano Langhe Rosso 2014 til kroner 159,90 er en overraskende konsentrert vin i dette prisleiet. Den har flott frukt, deilig munnfølelse, god tørrhet og lengde. I det hele tatt en super vin til høstlige matgleder som lam, pasta eller risotto med sopp eller ovnsstekte grønnsaker.

Beste vinvaluta

Den plasserer seg dermed i teten av den noe sammensatte kategorien langhe rosso som er alt fra toppvinene fra Angelo Gaja til enkleste boksviner.

Se hele rangen av langhe-viner

Så vel éndrueviner som blandinger av flere Piemonte-druer. Det er særlig disse siste som er lavest priset. Ukens vin er en blanding av barbera, dolcetto og nebbiolo, men ikke billigst, men altså best valuta for pengene i denne «underkategorien», i hvert fall av dem som er på polet i dag.

Og samtidig et veldig godt valg for den som har drukket seg lei på barbera og som har lyst på noe mer dybde i vinen. Og det behersker Ferdinando Principiano til gangs, en produsent som med sine svært velkomponerte «naturlige» viner til ditto priser, er en gjenganger i denne spalten.

Utfordrende år

Ferdinando Principiano har laget nok et røverkjøp.

Denne nye vinen erstatter hans forrige langhe rosso-godbit som var en ren nebbiolo. Den nye rossoen har noen av sine nebbioloelementer fra samme kilde som forgjengeren, men også fra en svært høytliggende vinmark (500 m.o.h.) kalt Boscareto i Serralunga d’Alba. Noe av druemiksen kommer også fra Monforte. Med andre ord det beste utgangspunkt for i alle fall nebbioloen i denne vinen.

I denne delen av Piemonte dyrkes nemlig barbera og dolcetto i den delen hvor nebbiolo ikke oppnår sitt beste – stort sett der hvor det er for lite sol eller hvor det er fare for frost. Nebbiolo både blomstrer tidlig og modner sent, i motsetning til de to andre, så den vil ha solsiden for seg selv. 2014 var et utfordrende år for alle druer, med mye regn og lite sol midtsommers, men de som ventet lengst mulig ble belønnet med mye sol utover høsten. Ferdinando Principiano har åpenbart gjort det og reddet druene fra for mye grønnpreg, gitt den gode frukten i nettopp denne vinen.

Nebbiolo slik Ferdinando Principiano dyrker dem.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl