Mange forbinder kreps med håll-i-gång og høyt snapsinntak. Selvsagt kan det være på sin plass med slikt drikkefølge, og særlig når det finnes akevitter som er spesiallaget til blant annet kreps, men som går meget godt til andre skalldyr også.

Gilde Dill Aquavit er ganske rund i stilen. Lett å drikke for de som har akevittangst siden den er dempet i dillpreget. Passer veldig godt som en allround skalldyrsakevitt. Andre alternativer er danskenes favoritt, Aalborg Jubilæums Akevitt som er i samme gate med lett dill og sødmepreg.

Helt uten dillpreg og av en skarpere støpning er Oslo Håndverkdestilleri Blank Akevitt, en frisk og snapsaktig akevitt som fungerer godt sammen med solide mengder majones.

Folkealternativet

Det er imidlertid lett å forsvare en preferanse for hvitvin til kreps siden smaken er såpass delikat. Og vi jakter på en vin med god friskhet samt fin frukt og gjerne mineralpreg. Sauvignon blanc er perfekt i så måte. Og av denne druen er det utrolig mange viner å velge blant. Helt avhengig av lommebok, selv om du ikke kan gå på de aller billigste, de klarer ikke å hamle opp med kombinasjonen av kreps og majones.

Derfor starter vi på med en gjenganger som år etter år beviser kvalitet, nemlig  Ch. Bonnet 2016 . Rund duft av tropisk frukt og modne stikkelsbær, friskt anslag, fint stikkelsbærpreg og gode syrer som holder lenge. Denne hvite bordeaux-en har sauvignon blanc som  hoveddrue med tillegg av noe sémillon og noen dråper muscadelle som forklarer den runde stilen. Men til krepsen er den mer enn frisk nok. En vin som er lett å like av mange. Det er også Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc 2016 som er litt lettere, men enda rimeligere.

Friskeste løsning

Hvis du vil ha en friskere og mer elegant løsning, er Dom. de la Villaudière Pouilly-Fumé 2015 helt super til. Den er mer mineralsk med en touch av røyk som kommer fra det spesielle jordsmonnet i denne appellasjonen som inneholder mye flint. I det mer kjente naboområdet Sancerre er jordsmonnet dominert av kalk og vinene blir mer dempet hva jordsmonnspreg angår. Men begge jordsmonnstypene sikrer gode syrer som gjør vinene herfra til perfekte skalldyrsviner.

Det gjelder også enkelte typer øl, og gjerne av den syrlige typen. To Øl Sur Blomst minner mye om en sauvignon blanc med sine blomstertoner og syrlige ølsmak. Brooklyn Sorachi Ace på sin side har mye sitruspreg som gjør den til en frisk partner til krepselaget.

På de neste sidene finner du oppskriftene du trenger, også til en krepsaspic. Til denne retten kan du nyte de samme vinene som til kreps naturell

Tips:
Ta vare på laken og bruk den som basis for en aspic, så utnytter du investeringen i krepsen maksimalt.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai