Andebryst med hvitløksaus (Margrets Grillés Sause Aillade) (Frankrike)

Fremgangsmåte

Bland hakket hvitløk, armagnac og timian i en bolle og krydre med salt og pepper. Legg i andrebrystene og la dem marineres i romtemperatur 1 times tid. Snu dem ofte.

Bland valnøttkjerner, halve hvitløksfedd og vann i en food processor eller hurtigmikser. Kjør det til en tykk røre. Krydre med salt og pepper. Mens maskinen går, helles oljen i blandingen i en tynn stråle. Hell sausen i et sausenebb.

Tørk andebrystene godt og ta vare på marinaden. Varm en emaljert kjele på vel 4 liter over moderat varme og legg andebrystene i bunnen med skinnsiden ned. La frese ca 8 minutter i fettet som avgis fra brystet. Fjern fettet, snu kjøttet og la det frese 5 minutter til, mens du prikker i skinnet med gaffel så fettet slipper ut. Ta brystene opp av kjelen og la dem få koke opp og syde 1 minutt. Ta kjelen bort fra varmen. Ha andestykkene tilbake i kjelen med skinnsiden ned, legg på lokk og la dem trekke ca 15 minutter.

Ta opp bryststykkene med en hullsleiv og skjær dem i tynne skiver. Anrett dem på fire varme tallerkner. All saft som kommer ut under skjæringen, has i kjelen. Hell noe av dette over brystskivene og server straks med hvitløksausen for seg.

Sendt inn av Apéritif

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste
Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Det er flere grunner til at spagetti bolognese er en favorittmåte å starte uka på

Spagettiretter er som regel enkle å tilberede, og det samtidig som smaken selvsagt er ivaretatt. Det gjelder bare å benytte gode råvarer her som i all annen mattilberedning.

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha
Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.