Hellstrøms kålruletter
Foto: iStockphoto

Hellstrøms kålruletter

Dette er oppskriften på hvordan Hellstrøm vil at kålruletter skal lages og smake. Følg den enkle oppskriften.

Fremgangsmåte

1. Sett ovnen på 200°C.
  2. Ta forsiktig av bladene på savoykålen, skjær av stilken. Kok opp saltet vann i en stor kjele og kok kålbladene i 5–6 minutter. Avkjøl kålbladene i kaldt vann. Tørk kålbladene når de er avkjølt.
  3. Varm smør i en stekepanne på middels varme. Tilsett hakket løk og hakket hvitløk. La det surre til den er blank og myk, cirka 3–4 minutter. Avkjøl.
  4. Pisk egg i en bolle, tilsett den avkjølte løken, kjøttdeig, fløte, brødkrumme, rosmarin, karve og salt. Bland godt.
  5. Rull 8 kjøttboller av deigen og pakk dem inn i den kokte kålen. Legg skjøten ned på en tallerken. Sett kaldt mens du forbereder sausen og tilbehøret.
  6. Varm rapsolje i en stekepanne på middels sterk varme. Tilsett stjerneløk, gulrot, selleri, løk og hvitløk og litt salt. Fres grønnsakene i cirka 3 minutter til de har fått litt farge.
  7. Tilsett tomatpuré og stek videre i 2 minutter. Tilsett rødvin og la det koke inn til pannen nesten er tørr.
  8. Tilsett kyllingkraft og kok opp. Sil kraften fra grønnsakene, ta vare på grønnsakene.
  9. La kraften koke videre og tilsett laurbærblad, karve og timian. Sett ned varmen og la det småkoke i cirka 45 minutter, helt til sausen tykner. Smak til med salt.
  10. Smør en ildfast form med litt mykt smør. Legg de innpakkede kålrulettene utover i formen, legg grønnsakene rundt. Hell over sausen.
  11. Dekk med aluminiumsfolie og sett formen inn i ovnen på 200 grader i 20 minutter.
  12. Ta av aluminiumsfolien og stek videre i 25 minutter, øs saus over kålrulettene underveis, med en skje.

Server kålruletter rett fra formen med hjemmelaget potetmos.

Her finner du over 30 oppskrifter laget av Eyvind Hellstrøm

Se våre andre oppskrifter på kålruletter

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Oppskriften er hentet fra Bare Mat, finalist i Beste Norske Kokebok 2013, signert Eyvind Hellstrøm .

Sendt inn av Eyvind Hellstrøm

Drikke som passer til denne oppskriften

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven
Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning