Pho - vietnamesisk nuddelsuppe
Apéritif

Pho - vietnamesisk nuddelsuppe

Hemmeligheten bak en god Phở ligger i kraften. Å lage hjemmelaget kraft er en tidkrevende prosess, men resultatet er absolutt verdt å vente på

Fremgangsmåte

1. Forvarm ovnen til  250 °C med grillfunksjon.
  2. Ha kraftbein i en stor kjele og tilsett nok vann slik at de blir dekket med 5cm. Kok opp og la fosskoke i 10 minutter, før du heller av vannet, og skyller både kjelen og kraftbeina. Dette er for å fjerne urenheter og få en klar kraft.
  3. Ha ingefær, løk og hvitløk på et stekebrett og plasser det høyt i ovnen.  Grill i 5 minutter, til grønnsakene er aromatiske, og har litt sorte brente flekker.
  4. Varm alle krydderne i en tørr stekepanne over medium varme til de er aromatiske, ca 5 minutter.
  5. Ha kraftbeina, grønnsakene og krydderne tilbake  i kjelen, og fyll på med nok vann slik at alt er dekket med 2cm, ca 6l. Kok opp og la småkoke i 2-3 timer uten lokk. Skum av det som urenhet fra toppen med en hullsleiv. Tilsett salt, sukker og fiskesaus og kok videre i 2 timer.
  6. Sil kraften og hell den tilbake i kjelen. Smak til med salt, sukker og fiskesaus. Kraften skal ha en god balanse mellom, salt, søtt, bittert og surt.
  7. Kok nudlene etter anvisning på pakken. Skyll godt under rennende kaldt vann.
  8. Fordel nudlene mellom fire store skåler, ha på løvtynn ytrefilet, før du heller den kokende kraften over.
  9. Ha mynte, koriander, thaibasilikum, bønnespirer og lime på en tallerken og la gjestene forsyne seg selv med garnityr.
  10. Sriracha-saus serveres i små skåler, som gjestene kan dyppe kjøtt, nudler og grønnsaker i.

Tips:
Kraften lar seg fryse, så lag gjerne dobbel porsjon når du først er i gang.

Bruker du ferdiglaget kraft, tilsetter du bare krydderne og koker opp i 5-10 minutter.

Putt ytrefilet i fryseren i ca 20 minutter før du kutter det i løvtynne skiver, da blir det lettere å skjære.

Er ikke kraften klar etter at du har silt den, kan du tilsette en stor neve isbiter. Fettet vil da samles på toppen og du kan enkelt vippe det av resten av kraften med en skje.

Pho er like godt med kylling, fisk, skalldyr eller svin.

Her finner du mange flere deilige supper

Mange asiatiske supper du bør prøve

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.