Sjokoladehjerte
Brodogkorn.no

Sjokoladehjerte

Denne nydelige kaken med smak av After Eigth, er en perfekt avslutning på et festmåltid.

Fremgangsmåte

Kakebunn:
Start med å sette ut eggene slik at de blir romtempererte.
Smelt smøret og bland inn kakaopulveret. Pisk egg og sukker til eggedosis, og tilsett kakaoblandingen. Sikt til slutt inn mel og bakepulver, og rør sammen.

Hell røren over i en smurt form, enten en  langpanne på 30x40, en rund form eller en hjerteform.

Stek kaken midt i ovnen på 180 °C i ca. 20-30 minutter avhengig av størrelsen på formen (og tykkelsen på deigen i pannen, avkjøl på rist.

Ganache:
Finhakk sjokoladen. Varm fløten til kokepunktet og hell over sjokoladen. La den stå litt før du rører blandingen glatt og tilsetter peppermyntesmak.  Avkjøles i romtemperatur.

Tips:
Lag gjerne sjokoladeganachen en dag i forveien. Oppbevares i romtemperatur.

Tips:
Hvis du ikke får tak i peppermynteolje, kan du ha noen After Eigth-biter oppi kremen. Og hvis du ikke liker peppermyntesmak, kan du erstatte den med en annen smak som 1 ss rom, brandy eller 2 ss madeira eller godt silt bærpure.

Montering:
Langpanneform:
Når kaken er avkjølt skjærer du ut to hjerter av langpanneformen.

Ha et lag med ganache på det ene kakehjertet og plasser det andre hjertet oppå. Smør et tynt lag ganache på hele kaken.

Om du har brukt en rund form eller hjerteform, deler du den i to eller tre deler og har ganache mellom lagene og et tynt lag over hele kaken.

Plasser kaken over en rist og varm resten av ganachen over vannbad eller i en mikrobølgeovn  til den er flytende. Hell over kaken og bruk en palettkniv til å bre sjokoladen jevnt utover slik at den renner godt ned på sidene.

Sett kaken over på serveringsfat og dekorer etter eget ønske.

Tips:
Dekorer kaken med sjokoladeblader og melis. Pensle smeltet sjokolade på undersiden av blader (av plast eller tørt løv) og sett i kjøleskap. Hvit sjokolade må pensles to ganger.

Se våre andre kaker med ganache

Her finner du mange kakeoppskrifter der sjokolade spiller hovedrollen

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Brodogkorn.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.