Dip & kalde sauser

oppskrifter.webp
  • 10 minutter

Ssamjang er en deilig saus/dressing som du lett blander sammen og perfekt til koreansk ribbe.

• 10 minutter

Kinesisk chiliolje er klassisk tilbehør til en rekke kinesiske retter, spesielt fra Sichuan-provinsen. Kombinasjonen av olje og tørket chili gir en lysende rød chiliolje, som gir et ekstra kick både til dumplings og nudleretter.

• 40 minutter

Det er så enkelt å lage din egen tacosaus. Og ikke minst, den holder seg i kjøleskapet i minst to uker.

• 20 minutter

Det finnes sikker mange tusen varianter med hjemmelaget sennep. Her er vår variant med appelsin og honning.

• 10 minutter

Passer utmerket blant annet til syltet laks

• 15 minutter

Teriyaki er navnet på tilberedningsmetoden, ikke sausen, og denne versjonen er mer tro til originalen enn mange andre som har både hvitløk og ingefær på listen.

• 10 minutter

Teriyaki er ikke navnet på en saus, men på en tilberedningsmetode som innebærer å marinere hovedråvaren i denne sausen.

• 10 minutter

Zhug er Jemens svar på pesto og lages av koriander, grønn chili, chiliflak, hvitløk, kardemomme, spisskummen og olivenolje.

• 15 minutter

Lag en deilig pesto med soltørkede tomater.

• 3 timer

Frijoles refritos serveres med nachos chips, men kan også brukes som en rett i seg selv. Hvis du ønsker den vegetarisk, må du bruke olivenolje.

• 10 minutter

Her er oppskriften på aioli slik Hellstrøm vil at den skal lages og smake.

• 15 minutter

Dette er Hellstrøms egen oppskrift på ketchup. Den smaker herlig. Oppskriften er veldig enkel.

• 10 minutter

Dette er en saus som biter, selvfølgelig når det er både paprika, chili og hvitløk i den.

• 5 minutter

Habanero er en veldig sterk chili, men også den som har den mest fruktige og beste smaken.

• 30 minutter

Rabarbrachutney er godt tilbehør til grillmat, som for eksempel grillet kjøtt fra kylling eller kalkun.

• 20 minutter

Kirsebær er deilig og du kan lage mye godt med de. Du kan også lage en deilig chutney.

• 20 minutter

Denne chutneyen passer godt blant annet til ost.

• 30 minutter

Pærer smaker herlig som de er. Men du smaker også deilig når du lager en chutney av de.

• 30 minutter

Det er veldig enkelt og raskt å lage chutney. Prøv denne oppskriften som er av det sterke slaget med fiken og tomat

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl