Kake
Bak en hjertekake. Det er kjempeenkelt og godt

Selvsagt må det være hjertekake denne helgen, nå som det er valentinsdagen. Krem blir det nok av på søndag.
12 Februar 2015 - 14:10

Få Ukens kake som nyhetsbrev

To begivenheter på en helg, både valentinsdag og fastelavn, er kanskje litt i meste laget. Men bake det må vi jo. Om du nøyer deg med den ene eller den andre søte utskeielsen, er opp til deg.

Her er våre fastelavnoppskrifter

Er det tiden det skorter på, er denne hjerteformete sjokoladekaken løsningen. Den er veldig lettlaget og ikke trenger du gå til innkjøp av en hjerteformet kakeform heller. Det holder lenge med en mal skåret ut i kartong – eller formene du bruker til pepperkakehjertene.

Pyntingen av kaken er også opp til deg. Et enkelt melisdryss er effektfullt. En frisk bærsaus gjør kaken uimotståelig. Og trår du til med hjemmelaget sorbet, er suksessen sikret.

TIPS 1: Til mørk sjokolade smaker det godt med de fleste fruktsorter. Du kan velge fritt mellom blåbær, solbær, bringebær, jordbær, mango, aprikos og pasjonsfrukt.

TIPS 2: Hvis du ikke tåler nøtter, er det bare å fjerne dem fra ingredienslisten. Er det smaken av valnøtter som er problemet, kan de enkelt erstattes av de litt "søtere" pecannøttene, mandler eller hasselnøtter. Peanøtter gir en kontrast. Spesielt om du bruker salte nøtter.

Hjertebrownies

Fremgangsmåte

Smelt smør i en kjele, bryt sjokoladen i biter og smelt den i varme sjokoladen. Avkjøles.

Visp egg med sukker og vaniljesukker til eggedosis. Rør smør/sjokoladeblandingen forsiktig i eggedosisen sammen med melet og nøttene. Helles i godt smurt langpanne eller dekk langpannen med bakepapir før deigen helles i.

Stekes i liten langpanne, 20x30 cm i ca. 35 minutter ved 170 °C.

Når kaken er tatt ut av ovnen avkjøles den litt før du trykker ut hjerter med pepperkakeformer. Dryss eventuelt på litt melis og pynt med noen bær og server "din Valentine".

Sendt inn av TINE Kjøkken

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning