Kake
Bruk skogsbærene til disse lekre tertene

Prøv denne lettlagete oppskriften på porsjonsterter fylt med vaniljekrem og toppet med blåbær og bringebær.
15 August 2013 - 07:10

Hjemme hos oss går vi alltid på blåbærtur, og vi har en fast plass hvor vi hvert år belønnes med mye bær. Store deler av fryseren fylles med deilige blåbær. Bær som kan brukes utover høsten til mye godt.

Ikke bearbeid for mye

Bringebær er også en ressurs fra skogen som bør utnyttes bedre. Og kombinasjon av blåbær og bringebær er forresten kjempegod. Begge smakene er nokså syrlige, men med en hjemmelaget søt vaniljekrem balanseres det hele.

Flere tips for skogens bær

Tertedeig er en enkel sak å lage om du bare ikke knar den for mye. Smøret skal være akkurat mikset inn, og noen klumper av smør skal du fortsatt kunne se i deigen for at resultatet skal bli det beste. Det vi søker etter er en bunn som er sprø uten å være for hard.

Prøv også disse tertene

For å få denne sprø bunnen må vi altså ikke jobbe for mye med melet slik at vi får for sterke glutenbindinger. Dette gjør bunnen seig.

Gode steketips

I noen land, som eksempelvis Nederland og USA, mener mange at man skal blande inn matfett eller margarin for å få en skikkelig «crispy» bunn, og det stemmer. Erstatter du 50 prosent av smøret med for eksempel margarin eller matfett, vil du oppleve å få en tertebunn som deler seg i mange flere «flak» enn om du bare bruker smør.

Hvis du oversteker din bunn, blir den veldig hard. Likevel er min erfaring at vi nordmenn heller understeker våre terte- og paibunner.

TIPS 1:  For en mer eksklusiv bunn kan du bytte ut 1/3 av melet og ha malte mandler i. Dette gir en bunn med ekstra god smak.  Se flere kokketips

TIPS 2:  Tertebunn kan fryses. Lag dobbel deig og ha tertedeig klar i fryseren.  Se flere kokketips

Blåbær- og bringebærterter

Fremgangsmåte

1. Vaniljekrem: Del vaniljestangen i to og skrap ut frøene.
  2. Ha 2 dl melk, vaniljestang, frø, fløte og sukker i en kjele. Kok dette opp.
  3. Ha resten av melken og maisenna i en liten bolle og rør til det er klumpfritt.
  4. Visp inn eggeplommene i maisennablandingen.
  5. Hell 2/3 av den varme melken forsiktig over eggeblandingen.
  6. Hell dette til slutt tilbake i kjelen og kok opp kremen.
  7. La kremen småkoke i 1 minutt, men pass på at det ikke brenner seg på bunnen.
  8. Ta ut vaniljestangen og ha kremen over i en annen bolle og avkjøl!
  9. Dekk kremen med plastfolie for å slippe at den tykner på overflaten.
  10. Tertedeig: Miks hvetemel, smør og melis i en mikser eller smuldre dette sammen for hånd.
  11. Når dette klumper seg, ha i egget og bland lett sammen. Legg deigen i plastfolie og la det hvile kjølig i minst 30 minutter.
  12. Kjevle ut deigen på et bakepapir. For å gjøre dette enda enklere kan du kjevle ut deigen mellom to bakepapir.
  13. Stikk ut sirkler som passer i porsjonsformer og la disse hvile kjølig i 30 minutter.
  14. Legg bakepapir oppå tertedeigen og ha erter eller ris oppå slik at terten beholder formen under steking.
  15. Terteskallene skal være gyllenbrune og stekes ved 180 grader i i 15-20 minutter.
  16. Etter 10 minutter tar du ut tertene, tar av bakepapiret og erter/ris og steker terteskallene ferdige.
  17. Avkjøl på rist.
  18. Klar gele: Ha gelatinplatene i kaldt vann i 5-10 minutter. Ha de øvrige ingrediensene i en liten kjele og kok opp på middels varme. Ta kjelen av platen. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den i den varme væsken.
  19. Ha geleen i en bolle og avkjøl i romtemperatur. Etter ca. 30 minutter begynner geleen å tykne og den er klar til bruk.
  20. Servering: Ha vaniljekrem i terteskallene og legg masse bær oppå. Disse kan serveres slik med litt melis på.
  21. For lengre holdbarhet og en ekstra smak pensler du på klar gele før de serveres.

TIPS 1: For en mer eksklusiv bunn kan du bytte ut 1/3 av melet og ha malte mandler i. Dette gir en bunn med ekstra god smak.

TIPS 2: Tertebunn kan fryses. Lag dobbel deig og ha tertedeig klar i fryseren.

Flere tips for skogens bær

Prøv også disse tertene

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Her får du svært så praktiske kokketips

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Anne Brith Davidsen

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.