Kveite som wienerschnitzel

Wienerschnitzel slik du aldri har smakt den før

Når du bruker kveite istedet for kalv, blir denne klassiske og ganske enkle oppskriften en riktig så feststemt rett.
09 April 2021 - 23:05

Det kan være lurt å lettsalte fisk som skal stekes i panne. La fisken ligge i om lag ti minutter i en lake bestående av 1 dl salt til 1 liter vann. Men ikke lenger, for den kan bli for salt.

Og vi vil heller ikke steike for mye. Selv om kveite er en fet fisk, blir den tørr om den steikes for hardt.

Her finner du enda flere feststemte oppskrifter med kveite

Fisken er ferdig stekt i det øyeblikket en bakepinne eller tynn strikkepinne glir lett gjennom fisken (på tvers) uten å møte motstand. Og før proteinene begynner å piple fram.

Kveite som wienerschnitzel

Fremgangsmåte

1. Klaret smør:
    Smelt smøret i en panne over middels varme. Fjern skummet etter hvert som det oppstår og kok til skummingen begynner å gi seg, uansett ikke mer enn ca 2-3 minutter. Smøret skal ikke bli brunt.
  2. Sett til side noen minutter. Hell smøret over i en liten bolle men pass på å ikke få med melkeproteinene mot slutten (det hvite bunnfallet). Sett til side.
  3. Fisken:
    Skjær fisken i passende schnitzler, enten fire store eller åtte mindre.
  4. Legg fisken i saltlake, 1 dl salt til 1 liter vann, i 10 minutter.
  5. Ha melet i en vid skål. Pisk eggene lett i en vid bolle. Ha brødsmulene i en tredje vid skål.
  6. Dypp så fiskestykkene først i mel, rist av overflødig mel, dypp dem så i eggene og til slutt i brødsmulene.
  7. Varm det klarete smøret og oljen i en stor stekepanne og stek ved middels varme.
  8. Schnitzlene skal være gylne og ha en litt ujevn overflate med bobler. Legg raskt over på kjøkkenpapir før de legges på tallerkener.
  9. Lag en ring av ansjosfilet og legg oppå hver schnitzel. Legg litt kapers i midten.

Server med hjemmelaget potetstappe og kokte sukkererter eller selskapserter, alternativt en grønn salat. La schnitzelen spille hovedrollen.

Feststemte oppskrifter med kveite

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.