Baconburger med blåmuggost

Fredag er burgerdag. Prøv denne spennende versjonen
Foto: (Matprat/Bård Gudim)

Fredag er burgerdag. Prøv denne spennende versjonen

I dag er det en saftig hjemmelaget burger med en overraskende smak som står på menyen.
21 Oktober 2021 - 23:05

Hjemmelagde burgere er langt enklere å lage enn det du kanskje tror, og er perfekt mat på travle hverdager, kanskje spesielt fredager Da kan du koste på deg litt ekstra smak, også i drikkefølget.

Burgerne kan varieres i nesten det uendelige, slik som med denne spennende varianten proppfull av smak.

Dersom du ikke er en stor fan av blåmuggost, kan du godt bytte den ut med en mildere variant som hvitmuggost. Eller en fyldig og lettsmeltende ost som cheddar.

Utvalget av norske oster er enormt, se bare her

Men vær nøye med valg av kjøtt til burgerne. Det er ikke sikkert du har anledning til å oppsøke et av de beste slakteriutsalgene i landet, Annis Pølsemakeri som nå også har åpnet i Bjørvika i Oslo. Men får du muligheten, sikre deg en av deres tørrmodnete burgere, laget av avskjær fra entrecote. En utrolig kompleks og saftig smak utvikler seg når fettet får smelte i møtet med en varm panne eller grill. Når du først har prøvd den går du aldri tilbake til den plastpakkede karbonadedeigen.

Flere saftige burgere finner du her

Bak hamburgerbrød slik Hellstrøm vil at de skal lages og ikke minst smake.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Baconburger med blåmuggost

Fremgangsmåte

1. Rør inn salt og pepper i kjøttdeigen, men ikke rør for lenge. Spe med vann dersom deigen blir for tykk - deigen skal ikke bli seig.
  2. Del deigen i fire. Ha litt vann på en trefjøl og form deigen til runde kaker som klemmes ut til store, flate burgere.
  3. Stek burgerne på sterk varme, ca. 3 minutter på hver side. Legg på blåmuggost litt før de er ferdig stekte.
  4. Stek bacon sprøtt over middels varme i en panne og legg til avrenning på kjøkkenpapir.
  5. Varm hamburgerbrød og fyll med salat, bacon, hamburger og løkringer.

Flere saftige burgere finner du her

Bak hamburgerbrød slik Hellstrøm vil at de skal lages og ikke minst smake.

Server noen av disse gode potetene ved siden av

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Hjemmelagde burger- og pølsebrød

Fremgangsmåte

1. Varm melken til den er fingervarm. Smuldre gjæren i bakebollen, tilsett litt av den lunkne melken og rør ut gjæren. Hell i resten av melken, sukker, salt og olje.
  2. Rør inn sammalt mel og tilsett hvetemelet. Elt deigen jevn og smidig til den slipper redskap og bolle.
  3. Dekk bakebollen med plast, og la deigen heve til dobbel størrelse.
  4. Elt deigen lett, og trill den til en jevn pølse som deles i tolv eller åtte like store deler. Trill jevne og avlange brød til pølsebrød eller runde kaker dersom du skal bruke dem til hamburgere.
  5. Legg emnene med god avstand på bakepapir på en stekeplate. La dem hvile i et par minutter før du klemmer brødene lett flate.
  6. Dekk brødene med klede og la dem heve til dobbel størrelse. Pensle med vann og stek brødene midt i ovnen på 225 grader i 10-15 minutter til de er lyst brune. Avkjøl på rist.
 Tips:
Strø gjerne sesamfrø på hamburgerbrødene før steking. Det gir en ekstra god smak.

Sendt inn av Matprat.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.