Hellstrøm til hverdags

Selv etter en lang rekke kokebokutgivelser klarer Eyvind Hellstrøm å fornye seg.
Aase E. Jacobsen
23 November 2013 - 19:46

Med kokeboka Bare mat fra mitt kjøkken viser landets kanskje aller mest kjente kokk at han behersker folkelig mat. Husmannskost har ikke vært Eyvind Hellstrøms signatur på noe tidspunkt (selv om enhver god kokk behersker det også).

For grønnskollinger?

I klassisk Hellstrøm-stil skal han ha uttalt at «dette ikke er noe for grønnskollinger» da han ga ut sin første kokebok Bagateller i 2000.

Det er et stykke mellom tiden med to Michelin-stjerner og fjorårets Hellstrøm Jr som ble kåret til Beste Norske Kokebok 2012, enn si årets utgivelse.

Les om fjorårets beste kokebok

Om Bare mat fra mitt kjøkken er en kokebok for grønnskollinger, gjenstår å se, i alle fall er den fylt med lettlagete retter, fristende presentert.

Du kan selv teste Hellstrøms egne versjon av en klassiker som kålruletter som du finner nederst på denne siden.

Kålruletter på fransk

Dette mener juryen om Hellstrøms foreløpig siste på kokebokfronten:

Eyvind Hellstrøm, Bare mat fra mitt kjøkken
Endelig lager mesteren folkelig mat, men selv oppskriften på kålruletter har fått en dose fransk raffinement. Det som preger boken er en gjennomtenkt kombinasjon av profesjonalitet, estetikk og pedagogisk fremstilling. Oppskriftene er av en egen, bunnsolid type: gjennomførbare, appetittvekkende og lærerike. En hendig, flott bok.

Dette er de øvrige finalistene

Om Hellstrøm blir Beste Norske Kokebok i 2013 også, avsløres den 9. desember på Det Norske Teatret.

Hellstrøms kålruletter

Fremgangsmåte

1. Sett ovnen på 200°C.
  2. Ta forsiktig av bladene på savoykålen, skjær av stilken. Kok opp saltet vann i en stor kjele og kok kålbladene i 5–6 minutter. Avkjøl kålbladene i kaldt vann. Tørk kålbladene når de er avkjølt.
  3. Varm smør i en stekepanne på middels varme. Tilsett hakket løk og hakket hvitløk. La det surre til den er blank og myk, cirka 3–4 minutter. Avkjøl.
  4. Pisk egg i en bolle, tilsett den avkjølte løken, kjøttdeig, fløte, brødkrumme, rosmarin, karve og salt. Bland godt.
  5. Rull 8 kjøttboller av deigen og pakk dem inn i den kokte kålen. Legg skjøten ned på en tallerken. Sett kaldt mens du forbereder sausen og tilbehøret.
  6. Varm rapsolje i en stekepanne på middels sterk varme. Tilsett stjerneløk, gulrot, selleri, løk og hvitløk og litt salt. Fres grønnsakene i cirka 3 minutter til de har fått litt farge.
  7. Tilsett tomatpuré og stek videre i 2 minutter. Tilsett rødvin og la det koke inn til pannen nesten er tørr.
  8. Tilsett kyllingkraft og kok opp. Sil kraften fra grønnsakene, ta vare på grønnsakene.
  9. La kraften koke videre og tilsett laurbærblad, karve og timian. Sett ned varmen og la det småkoke i cirka 45 minutter, helt til sausen tykner. Smak til med salt.
  10. Smør en ildfast form med litt mykt smør. Legg de innpakkede kålrulettene utover i formen, legg grønnsakene rundt. Hell over sausen.
  11. Dekk med aluminiumsfolie og sett formen inn i ovnen på 200 grader i 20 minutter.
  12. Ta av aluminiumsfolien og stek videre i 25 minutter, øs saus over kålrulettene underveis, med en skje.

Server kålruletter rett fra formen med hjemmelaget potetmos.

Her finner du over 30 oppskrifter laget av Eyvind Hellstrøm

Se våre andre oppskrifter på kålruletter

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Oppskriften er hentet fra Bare Mat, finalist i Beste Norske Kokebok 2013, signert Eyvind Hellstrøm .

Sendt inn av Eyvind Hellstrøm

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.