Her får du californiere som danker ut mang en burgunder

Lioco ruler både når det kommer til chardonnay og pinot noir og lager lekre viner som skapt for matbordet.
26 April 2017 - 13:45

Bak disse vinene står da også folk som kan sitt vin- og matfag. Nemlig sommelieren Kevin O’Connor som sammen med vinimportøren Matt Licklider bestemte seg for å lage viner hvor voksestedet - altså terroiret  - er merkbart. Det innebærer viner laget av druer de kjøper fra utvalgte vinbønder. Druene plukkes tidligere enn hva som ofte blir gjort i California. Dessuten inkluderes hele drueklaser for de røde vinene, i hvert fall delvis, og ikke minst er bruken av ny eik minimal, og helt fraværende for de hvite.

Dette kommer veldig godt til uttrykk gjennom Lioco Anderson Valley Chardonnay Demuth 2013 som er mer mineraldrevet enn de fleste burgundere, og nærmere Jura-chardonnay, etter min mening. En heftig vin, nesten mektig i sin konsentrasjon, men med ytterst balansert alkohol. Druene kommer fra høytliggende parseller med et tynt lag av leire over oppsmuldret steinjord. Vinmarken Demuth er allerede godt kjent i Norge gjennom vinene til Knez og Anthill Farms.

Høyden (530 m.o.h.) gjør at forskjellen i temperatur i løpet av døgnet er på 22 grader noe som er gunstig for syreutviklingen. Dette gjenspeiles også i denne vinen. Vekstsesongen er av samme grunn også ekstra lang slik at druene plukkes ekstra sent og ikke minst at avlingene er lave.

Kevin O'Connor og Matt Licklider. Av etternavnene oppstod LIOCO.

Virkelig lekker er også Lioco Estero Russian River Chardonnay 2014 som er litt mer sødmefylt i frukten, men like fullt syrefrisk. Til denne vinen kommer druene fra flere vinbønder i Russian River  med gamle lavtytende vinstokker. Vinmarkene her ligger lavere i terrenget, og under tåkegrensen, som er en viktig dempende klimatisk faktor i denne delen av Sonoma. Når de i tillegg ligger de helt vest i dalen, bare 13-15 kilometer fra Stillehavet, snakker vi om det kjøligste klimaet i hele Sonoma. Jordsmonnet er at typen «Goldridge» som betyr oppsmuldret sandstein.

Lioco Sonoma County Chardonnay 2015 som får druematerialet fra større deler av Sonoma, er naturlig nok ferskere i karakteren, men med veldig god munnfølelse og ren god frukt. Også den er er super matvin til både sjømat og lyst kjøtt.

To røde viner fra Lioco er tilgjengelig i Norge. På topp er ikke uventet Lioco Sonoma Coast Pinot Noir Laguna 2013 også den fra den kjølige delen av Russian River Valley, og vekstforholdene er dermed ganske like som for Estero. Resultatet er en ekstra lekker pinot noir med klare klassiske burgundtoner med skogbunn og kompost. En nydelig vin til gode retter med så vel lam, storfe som elg, som siden jeg smakte den har byttet årgang til 2014. I følge produsenten selv skal det være den beste pinot-en de noensinne har laget med enda mer friskhet og konsentrasjon enn 2013. På generell basis regnes årgangene å være like gode og sammen med 2012 de beste siden 2007. Disse tre årene var også preget av den pågående tørken som sørget for lave avlinger.

Sara og Matt Licklider.

Sist, men ikke minst lager Lioco-duoen en Lioco Indica Mendocino County 2013 av druer fra mer enn 70 år gamle carignanplanter. Druene kommer fra parseller i Redwood Valley og Pine Mountain og de høyestliggende parsellene er ved 850 m.o.h., noe som hjelper for syreutviklingen i det varmere klimaet i Mendocino. Det har gitt en aldeles herlig vin med masse spennende aromaer og godt lagringspotensial.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske