Krydret ventetid

Mens vi venter på årets ferske lammekjøtt, må vi nøye oss med det nestbeste, nemlig lammepølser, og det i en riktig så varmt krydret versjon. Ingen dårlig erstatning, spesielt ikke når du kan kose deg med en god rødvin til.
04 September 2003 - 14:09

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Det er ennå litt tidlig for fårikål og annet godt du får ut av en nyslaktet lammeskrott. Men i butikkhyllene finner vi alltid pølser, så vel ferske som spekete, av lammekjøtt eller kvernet sådant slik at du kan lage dine egne boller. Alt dette er ingredienser som på et blunk gir en super rett.  Svært lettlaget inspirert som den er av en rett laget av frosne grønnsaker, også selv om vi velger å gå via friske sådanne. Noe annet er utenkelig og utilgivelig nå midt i den mest bugnende grønnsakshøsten.

Feminint eller med trøkk
Lam i form av fersk eller speket pølse er smakskraftig, fordi slike pølser enten er krydret eller fordi tørket lammekjøtt har mye karakter, også i en slik lun salat som denne. Derfor må vinen - og den skal være rød - ha nok smak, om enn ikke veldig kraftig, for å følge opp. Det viser seg å bli en ganske lett match, også hvis du ikke har altfor mye å rutte med. For billige sørfranske Oléa Signature 2008 (33850) klarer seg ganske så bra mot denne lune men likevel varme salaten. Som navnet antyder en feminin vin med søtlige bær samt kaffe og sjokolade i så vel duft som smak. Veldig bløt og lettdrikkelig med fin friskhet i finishen. En god drikkevin som altså også kan følge en rett som dette.

Det sørlige Frankrike benytter seg av et stort antall ulike druer for sine rødviner men det er likevel fem druer som dominerer grenache, cinsault, mourvèdre, carignan og syrah. I Oléa er det kun de to beste av disse druene, nemlig syrah og grenache som er brukt. Så også i Clos des Baumelles 2001/2002 (20102) som ligger helt sør i Rhône-dalen, nærmere bestemt i vinområdet Côtes de Lubéron, som kan skilte med betydelig mer trøkk enn Oléa.

Clos des Baumelles er en utpreget matvin med gode syrer og fine tanniner og med akkurat nok sødme til å møte krydderet i maten. En vin som er vel så godt rustet til å gjøre en god jobb mot denne retten med inspirasjon fra Nord-Afrikaka og Midt-Østen er selvsagt libanesiske Ch. Ksara Réserve du Couvent 2000/2001 (40137). En meget tiltalende vin med mye større kompleksitet enn de sørfranske, men likevel med klare likhetstrekk for her er det fyldig fruktsødme, krydder- og jordsmonnspreg, gode syrer og tanniner. Innflytelsen i de siste århundrer hva angår druetyper og vinstil i Libanon kommer nettopp fra Sør-Frankrike.

Ksara er imidlertid en ganske moderne libaneser med modning i nye franske eikefat. Langt mer tradisjonell stil finner vi hos legendariske Musar, og deres uforlignelige Hochar Père et Fils 2007 (31868) - og enda så er dette bare nest beste vin fra den kanten. Hochar er perfekt til lam i alle tenkelige krydrete versjoner også denne, og grunnen til at den er så fleksibel er kombinasjonen av bærsødme, topp friskhet og fine tanniner. I tillegg er det en vin du ikke glemmer så lett, som sitter i hjernebarken noen dager. Og da som et varmt godt minne.

Lun couscoussalat med grillet lammepølse

Fremgangsmåte

1. Hell kokende vann over safrantrådene eller rør ut den malte gurkemeien.
  2. La stå i 10 minutter.
  3. Tilbered couscousen i henhold til pakkens bruksanvisning og bland i det gule vannet og smør. Hold den varm.
  4. Kok opp vann og la gulrotskivene koke i 1 minutt. Skyll i kaldt vann.
  5. Kutt de soltørkete tomatene i biter. Skjær tomatene i båter og fjern frøene, kutt i terninger. Varm opp olje i en panne og fres løk, hvitløk, pinjekjerner og bladpersille.
  6. Ha oppi tomater, harissasaus og sitronsaft.
  7. Bland i couscousen.
  8. Grill pølsene eller steik dem i varm panne. Skjær i skiver og bland inn i coucousen eller legg dem på toppen.
  9. Server med grønn salat og godt brød, gjerne pita.

Tips: Harissasausen kan sløyfes - eller økes til det dobbelte for de som liker at det smeller.

Flere retter med couscoussalat

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink