Makrell på japansk

Spenstig ungmakrell i japansk innpakning er en energibombe av dimensjoner. Da kan du trygt spandere på deg noe godt i glasset ved siden av.

Makrellens høye fettinnhold, 20-30 prosent øker det til etter hvert som den blir fetere og fetere utover høsten, gjør den til noe av det sunneste du kan spise. Utallige forskningsrapporter melder om fordelen ved et høyt inntak av Omega-3, noe som makrellen har store mengder av, og sist ut er en som dokumenterer at fiskefettet hjelper til med å holde blodårene elastiske hvilket er nødvendig for å få fullt utbytte av hjerteaktiviteten.

Energibombe
Og akkurat nå er tiden for å nyte årets unge makrell, eller pir som den helst kalles som ble unnfanget i april-mai. Mens foreldregenerasjonen er mettet av fett, er piren fortsatt slank og spenstig, og ypperlig til grillen. For det er ikke til å komme fra at legger du en skikkelig fet fisk på grillen, eller i steikepanna, forpester du hele huset eller også nabolaget. De store makrellene er derfor best til koking og røyking.

Makrellen har mye egensmak, både den unge og den voksne, samtidig som den har kjøttaktig tekstur. Derfor er den godt egnet til marinering og gjerne med soyasaus og eksotiske krydder. Valget falt på en versjon av den japanske klassiskeren teriyaki, en blanding av soyasaus, hvitvin og mirin som er en form for søt sake (risvin). Ypperlig til fet fisk som makrell og laks og når du griller eller steiker fisken karamelliseres overflaten. Den søtlige smaken må matches med syre og det har vi i tilbehøret. Japansk mat handler dessuten mye om konsistens, så derfor er det naturlig å kombinere den fyldige fisken med frisk, sprø og pepperaktig reddik på den ene siden og myk men fast tofu på den andre siden.

Tofu er mye brukt i det japanske kjøkken men er egentlig en flere tusen år gammel kinesisk oppfinnelse. Kineseren kalte dette puddingaktige soyabønneproduktet for jordens kjøtt siden det er ekstremt proteinrikt og kan erstatte fisk og kjøtt i kostholdet. Derfor er tofu en viktig og populær ingrediens i vegetarkjøkkenet. Men like fullt et velegnet tilbehør til fisk eller kjøtt som alternativ til poteter eller ris. Siden tofu er relativt smaksnøytralt, må det marineres når det skal serveres naturell som her. Tofu er dessuten perfekt for melkeallergikere som alternativ til ost i matlagingen. Du kan til og med lage iskrem av den. Men denne gangen får den smak av asiatiske klassikere som ingefær, soyasaus og vårløk.

Norsk navn
Mye fiskefett kan være trøblete når det gjelder valg av drikkefølge, særlig når vi snakker om vin. Men marinaden demper denne smaken en del men skaper igjen nye utfordringer. Selvsagt kan du drikke øl til, for å gjøre det enkelt, og hvorfor ikke det japanske Kirin som visstnok skal være oppkalt etter bryggerimesterens norske kone, Karin. I motsetning til norsk øl som kun er brygget av vann, byggmalt og humle, brukes det også rismalt i asiatisk øl. Det oppleves derfor noe søtere enn norsk pilsner. Sake kan du selvsagt også prøve, hvis du liker det. Det er lett søtlig i stilen og ganske alkoholsterkt (14,8 prosent) og går greit til makrellen. Gekkeikan Sake (6195) er i alle fall verdt et forsøk.

Langt mer klassisk for den norske smaken er en frisk hvitvin, for vi trenger en del syre for å rense ganen mellom hver munnfull. Men ikke bare syre, for vinen må ha en del fruktighet og minst middels fylde for å kunne stå opp mot maten.

Etter å ha prøvd en rekke viner falt valget på den enkle men vellagete og veldig fruktige og tiltalende sørfranske Mistrane Chardonnay 2001 (41292) . Masse tropisk frukt og ingen skarpe kanter gjør at den ikke bare er en vin laget for å behage, men som også er en perfekt match til makrellen samt til en rekke andre asiatiske retter, bare de ikke er altfor (chili)sterke.

Saftig rødt
Litt mer trøkk er det i en annen sørfransk vin, OINOS Sauvignon Blanc 2001 (45869) som likevel er overraskende frisk til å komme fra dette varme hjørnet av Frankrike, nærmere bestemt Narbonne, nesten på grensen til Spania. Men den er selvsagt langt kraftigere enn sauvignon blanc fra Bordeaux eller Loire. Derfor går den også fint til en rett som denne. Samt til andre middels kraftige til kraftige fiskeretter, men ikke for krydret.

Rødvin er normalt vanskelig til så fet fisk som makrell, men i denne innpakningen går det fint med en ultrafruktig sak som beaujolais'en La Martinière Beaujolais 2001/2002 (13901) som er ung, spenstig og full av røde bær. Frisk og behagelig vin som må serveres ved 10-12 grader.

Japaninspirert marinert grillet makrell med marinert tofu og reddiksalat

Antall porsjoner

2

Ingredienser

2 dl
mirin (japansk søt vineddik)

Fremgangsmåte

Rens og tørk filetene med papirhåndkle. Legg filetene i en form. Bland marinaden og hell over fisken. Dekk med plastfolie og sett i kjøleskapet i noen timer. Ta ut like før grilling/steking og tørk godt med papirhåndkle.

Stek i vegetabilsk olje med skinnsiden ned til den er sprø og fisken er nesten gjennomstekt. Vend og stek i 20-30 sekunder på kjøttsiden. Du kan godt ta vare på marinaden, sile den og koke opp og servere ved siden av.

Se også oppskrifter på Marinert tofu og Reddiksalat .

Vurder oppskriften

/5 etter anmeldelser
Din vurdering:

Legg i min kokebok

Gå til min kokebok »

Marinert tofu

Fremgangsmåte

Skjær tofu i terninger (2x2 cm). Bland marinaden og hell over. La gjerne stå en halvtime før servering.

Vurder oppskriften

/5 etter anmeldelser
Din vurdering:

Legg i min kokebok

Gå til min kokebok »

Reddiksalat

Fremgangsmåte

Vask og skjær reddikene i bitte små terninger. Kok sukkertertene i lettsaltet vann i ½ minutt. Skyll i kaldt vann. Skjær i biter. Bland med de øvrige ingrediensene og sett kaldt til servering.

Vurder oppskriften

/5 etter anmeldelser
Din vurdering:

Legg i min kokebok

Gå til min kokebok »

Forsiden akkurat nå

Til toppen